duminică, 17 ianuarie 2010

"Am fost colegi la Generala 2, in clasa primara..." *


Scoala generala nr. 2 de pe strada Gheorghe Doja din Targu-Mures gazduieste la etajul unu o clasa cu 31 de elevi, atat de cuminti, incat a trebuit sa ascult la usa, nevenindu-mi sa cred ca nu au plecat si ei la teatrul de papusi, precum ma avertizase femeia de serviciu. Am batut la usa si 31 de elevi s-au ridicat in picioare, salutandu-ma in cor, la un semn al invatatoarei Rusu Viorica. Mandri de uniformele lor elegante, copiii s-au declarat multumiti de a aparea in ziar si se pregateau cu emotie sa-mi raspunda la intrebari. Gemenele clasei se viseaza doctorite, Vasile vrea s-o vindece pe bunica lui bolnava, Radu, talentatul dansator, se vrea taximetrist iar cantaretul clasei, Sebastian adoarme seara pe acordurile muzicii populare, dar se vrea politist, “ca sa-l mostenenesc pe tata.” Filip vrea sa puna mai multe cosuri de gunoi in oras, asa ca se va face patron. Invatatoarea lor, Viorica Rusu, merita toate felicitarile noastre atat de exemplar a stiut sa tina in frau entuziasmul exploziv al celor 31 de prichindei. Ajunsa la a saptea generatie de elevi in cei 25 de ani de invatamant, absolventa liceului Pedagogic si licentiata facultatii de psihologie de la “Spiru Haret”, invatatoarea Rusu Viorica nu mai trebuie sa-mi argumenteze cu nimic alegerea facuta! “Imi plac copiii, am o clasa buna, parintii ne-au sponsorizat cu videoproiector cu sonorizare cu tot,”a inceput ea sa prezinte imbunatatirile aduse din toamna. Clopotelul a pus capat discutiei noastre, nu inainte insa de a ne asigura ca vom continua colaborarea.

Pe o lapovita sacaitoare am ajuns pe strada Gheorghe Doja nr. 11 din Targu-Mures si am batut la poarta Scolii Generale nr. 2. Din cele patru clase primare care functioneaza in scoala, am intrat la cea mai apropiata de intrarea principala. Inauntru, 19 copii cuminti, imbracati in uniforme scolare ascultau explicatiile “doamnei de engleza,” Ioana Rosca, cea care ii initia pe copii in tainele limbii lui Shakespeare.
“In Clasa I B predau dupa metoda traditionala”, mi-a spus cea care este conducatoarea clasei, institutor Simona Suciu, adaugand ca “azi avem si ora de engleza, ca materie optionala, de mai multe optiuni neavand timp, ca si asa stam zilnic pana la pranz.”
Simona a ales meseria de dascal datorita bunului exemplu primit de la fosta ei invatatoare. “Imi amintesc si azi de Popescu Maria, invatatoarea mea de la scoala generala din comuna Cuci...parca o vad cum imi tinea manuta si ma ajuta sa rotunjesc literele”, mi-a povestit Simona in timp ce un zambet cald ii insenina fata. Din primii ani de scoala Simona a stiut ca va alege meseria care o va face implinita. A absolvit cursurile Colegiului Mihai Eminescu din Targu Mures in 1993, ca un prim pas spre catedra. Mai tarziu a gasit un alt exemplu demn de urmat in persoana psihologului de la Universitatea Petru Maior, profesoara Emilia Albu. Cu asa exemple nu e de mirare ca si-a urmat visul, dupa ce a predat la Casa de copii din Ludus, la Liceul sportiv din Targu Mures, acum, detasata fiind la Scoala Generala nr. 2, Simona se ocupa de acesti copii, care o fac nespus de fericita: “Am niste copii exceptionali!” a conchis cu mandrie invatatoarea.

Prichindeii care au fost miercuri la spectacol in sala Ansamblului Artistic Muresul din Dambul Pietros si-au reluat locurile in bancile scolii din strada Gheorghe Doja nr. 9. Cand am batut la usa clasei de la etajul unu, invatatoarea lor, Derzsi Agnes tocmai le preda lectia de limba romana. Copiii desenau diferite obiecte, de fiecare data de alta culoare, pe care apoi le denumeau in limba romana. “Am ales aceasta meserie din dragoste pentru copii, dar si pentru ca provin din familie de pedagogi”, si-a inceput prezentarea absolventa Liceului Pedagogic Mihai Eminescu, promotia 1991. Isi mai aduce aminte si acum de fosta ei invatatoare, Csiky Judit, tot de la aceeasi scoala unde Agnes i-a urmat acum la catedra. “Este o clasa de copii ce vin din localitatile invecinate: Valureni, Ungheni, Cristesti, Mureseni, Livezeni, Budiului dar si din cartierul Tudor, “ a continuat cea care intre timp a absolvit si cursurile facultatii de pedagogie a ciclului primar de la Cluj-Napoca. Imbracati in uniformele ce amintesc de trecut, copiii invata dupa metoda traditionala ce imbina armonios si noutatile adecvate ce apar in domeniu. Optional invata engleza, joia dupa-masa iau lectii de dans, iar din februarie opt dintre ei vor urma tocmai la “President”, un curs de inot. “Avem trei copii ce provin din familii mixte, limba lor materna fiind romana, dar au ales sectia maghiara ca sa insuseasca si limba si cultura celuilalt parinte,” a mai adaugat invatatoarea la prezentarea clasei. Saptamana viitoare impreuna cu elevii vor organiza serbarea de Farschung, cand distractia va fi cu atat mai mare cu cat si unii parinti, elevii dar chiar si invatatoarea vor veni mascati la eveniment. (Eliza Muntean,Lorand Pintea)
*Material preluat din cotidianul "Zi de zi"/14.01.2010