duminică, 29 ianuarie 2012

Canalul Suez


        Canalul Suez, se afla la vest de Peninsula Sinai. Are o lungime de 163 km , și lat de 300 m în cel mai îngust punct. Se afla în Egipt intre orașele Port Said  la Marea Mediterana și Suez  la Marea Roșie. Canalul permite trecerea în ambele direcții a    navelor între Europa și Asia. Înainte de deschiderea canalului în 1869, bunurile erau   transportate între Marea Mediterană  si Marea Roșie pe pământ.Canalul nu are ecluze, deoarece nu există diferențe de înălțimi. Permite trecerea navelor cu deplasament de până la 150.000 de tone. Pot trece navele cu până la 16 m , și există planuri de a mări acest pescaj la 22 m până în 2010, pentru a permite trecerea superpetrolierelor. De obicei, trei convoaie tranzitează canalul zilnic, două către sud și unul către nord.  Trecerea durează între 11 și 16 ore, cnerate de nave.Din 1980 s-a deschis un tunel pe sub canal, și începând cu 1999, canalul este traversat de o linie de înaltă tensiune.În 1915, cînd canalul Suez devine teatrul operaţiunilor militare şi era supus atacurilor din partea turcilor, Anglia îşi concentrează în zonă peste 300 mii soldaţi, iar în canal, nave militare. Cu toate că Anglia şi-a transferat o parte din potenţialul naval în regiunea capului Bunei Speranţe, continuând să primească sprijin prin intermediul canalului Suez, după finisarea războiului mulţi militari englezi menţionau că canalul nu are o importanţă vitală pentru Anglia, că calea pe la capul Bunei Speranţe a devenit mult mai eficientă, datorită creşterii numărului de nave maritime cu viteză mare şi a posibilităţilor de apărare mai eficientă în comparaţie cu canalul Suez, unde se pot concentra submarinele germane. In acea luna, Egiptul a preluat controlul canalului si l-a redeschis pentru navigatia comerciala. Zece ani mai tarziu, Egiptul a inchis din nou canalul in urma Razboiului de sase zile si a ocupatiei de catre Israel a Peninsulei Sinai.
 Timp de opt ani,Canalul a ramas inchis pana cand presedintele egiptean Anwar el-Sadat l-a redeschis in 1975, dupa discutiile privind incheierea unei paci cu Israelul.
     O MICA POVESTIOARA DESPRE CANAL
Nu vom şti niciodată cine a avut pentru prima oară ideea săpării unei căi interioare de transport pe apă. Oamenii au beneficiat totdeauna de aportul unei bogate imaginaţii; le-au lipsit numai mijloacele tehnice şi materiale cu care să-şi materializeze visele. Când le-au avut, şi-au extins aria preocupărilor constructive la lucrări de mari dimensiuni din domeniul transporturilor: bazine portuare, faruri, drumuri şi canale navigabile. Probabil realizarea întinselor reţele de irigaţii le-a dat îndrăzneala necesară de a încerca să aducă unele corecturi reliefului stabilit de zei. Primei mari organizaţii statale din istorie, Egiptului, îi aparţine gloria realizării primului canal navigabill ce va intra deopotrivă în istorie şi legenda,Canalul de Suez. Oamenii  aveau mai puţină frică de tâlharii care împânzeau drumurile din Fenicia şi Egipt până în legendara Chină, decât de apele greu de stăpânit ale mărilor şi oceanelor. Totuşi, însuşirea tehnicii cabotajului ( navigaţia de coastă), îmbunătăţirea construcţiilor de nave şi mai ales eficienţa transportului naval i-au determinat pe neguţători să prefere din ce în ce mai mult traseul pe apă. Tentat de câştigurile obţinute din tranzitul şi schimbul de mărfuri, faraonul egiptean Nechao II începe săparea Canalului de Suez, probabil în anul 590 î.Hr., lucrare pe care o termina dupa circa 80 de ani regele persan Darius devenit intre timp stapan al Egiptului.
Raluca Scridon, cls. a VII-a B


Bibliografie:
*** , Egipt, Editura "Adevarul Holding", Bucuresti, 2010, p.250-260