miercuri, 11 ianuarie 2012

Rolul amenajării ambientului de lucru al unui copil


B.F. Skinner relata, într-un interviu, cum îşi organizează ambientul astfel încât să-l ajute să redacteze mai repede lucrările pe care le avea de elaborat. Se aşeza la o masă de birou largă, pe care putea pune simultan, mai multe cărţi deschise la diverse pagini, pentru citatele necesare în redactarea lucrării. Pe birou îl aşteptau mereu câteva coli albe şi un set din creioanele lui preferate, bine ascuţite. Nu se aşeza la masa decât atunci când avea ceva de citit sau de scris. După terminarea acestor activităţi, sau când primea vizita unui coleg, se ridica şi se aşeza într-un fotoliu, în jurul unei măsuţe.
                         Evita să desfăşoare altă activitate la biroul său.
                        Condițiile exterioare care acționează asupra individului  determină, în parte, comportamentul său.Comportamentul spune K.Lewin,  este în funcție de persoană  și de mediul său.
                        Condițiile fizice :ventilație, temperatură, umiditate, lumină, zgomote  pot influența activitatea de învățare. Pentru a evita  oboseala, scăderea eficienței învățării trebuie să ținem cont de cele enumerate atunci când pregătim ambianța pentru a învăța , mai ales când e vorba de un copil cu ADHD .
                        Spre deosebire de I.P.Pavlov , Skinner(1904-1990) inspirat de activitatea lui Thorndike , adept al învățării  prin condiționare operantă,   explică comportamentul printr-o ”condiționare de al doilea tip”: subiectul adaptându-se la condițiile mediului , obține o satisfacție și tocmai această satisfacție  obținută prin comportament va provoca repetarea sa.Iată de ce își organizează astfel ambientul pentru a se adapta la el și a repeta acest comportament : acela de a scrie lucrări.
                        Skinner   este   atent la controlul stimulilor  ,dar și la stimulii discriminativi: un comportament ce nu apare nu poate fi întărit, apariția lucrărilor îl face să mai  scrie, dar pentru a mai scrie,  e nevoie de stimulii discriminativi care îl  vor informa despre când un comportament se va repeta, când va mai scrie:  când va observa creioanele preferate ,bine ascuțite…,coli albe…,  cărți deschide la diverse pagini…
                        Dacă ne referim la aranjarea unui ambient pentru a învăța la geografie,  pentru un copil de 12 ani cu diagnostic de  ADHD  ar trebui să ținem seama de următoarele:
o   copiii cu ADHD sunt distractibili(Goodyear și Hynd,1992; Gordon,1979; Levine, 1987),  au un nivel de atenție fluctuant la sarcinile care implică vigilență și la sarcinile care necesită atenție selectivă susținută(Kinsbourne,1990), au tendința de a fi impulsivi și dezinhibați( Barkley, 1988;Barkley,Grodzinsky, și DuPaul,1992; Korkman și Peltomaa, 1991)
                        Astfel, în camera în care va învăța,  se va  afla un birou  pe care va avea manualul de Geografie deschis la lecția curentă, caietul cu notițe, instrumentele de scris necesare, harta și alți stimuli discriminativi specifici pentru  lecția pe care o are de învățat.
                        De evitat să fie multe materiale pe birou având în vedere  câmpul perceptiv redus al copilului cu ADHD.
                        Mobilierul să fie adecvat , ergonomic, strict necesar.
                        Părintele care monitorizează învățarea se va asigura că nu există stimuli distractori, de exemplu: telefonul mobil, televizorul, calculatorul, mingea…
                        Stimul  distractor  ar putea  fi și o eventuală atmosferă încărcată , încordată , în familie.Climatul afectiv  defavorabil explică scăderea performanțelor școlare,  insatisfacția, și chiar  apariția tulburărilor de caracter.
                        Faptul că ar putea fi impulsiv și  să nu se respecte regulile privind rezolvarea  temelor de casă, impune necesitatea ca părintele să cunoască diferite abilități:  cum să dea comenzi, cum se rezolvă problemele legate de temele de casă, ignorarea, time-out-ul, tehnici de comunicare. 
                        Întărirea pozitivă se acordă numai dacă frecvența comportamentului țintă crește .Undeva în raza de vedere a copilului se va afla tabelul cu puncte  pentru recompensarea acasă.
                        Ar fi de preferat ca părintele  care-l manageriază să folosească shaping-ul:contactul vizual, zâmbetul, încuviințări prin mișcări ale capului, atingeri,mângâieri.
                        De asemenea ar fi necesară cunoașterea stilului de învățare al copilului și a amenaja specific ambientul:dacă este auditiv să i se permită a audia dacă e posibil lecția pe  diverse mijloace audio, dacă e vizual  pe casete video,  dacă e kinestezic  să poată să experimenteze  diverse teme din lecție.
                        Spațiul camerei ar trebui să-i pemită mișcarea după minutele în care nu mai poate fi atent. Părintele să fie atent la unitățile de învățare , să fie cât mai mici.
                        Skinner arată că    evită să folosească biroul pentru altă activitate și că atunci când îl vizitau prietenii  se ridica de la birou și se ducea la o altă masă.
                        Tot așa și pentru copilul cu ADHD trebuie să fie instituită regula că în camera în care învață este bine să fie folosită numai  pentru această activitate .
           


Referinţe
1. Barkley, R. A. (2009). Copilul dificil. Manualul terapeutului pentru evaluare şi pentru trainingul părinţilor – ediţia în limba română
2. Leahy, R. L. & Holland, S. J. (2009). Planuri de tratament şi intervenţii pentru depresie şi anxietate– ediţia în limba română
3. Botiş, Matanie, A. & Axente, A. (2009). Disciplinarea pozitivă – sau cum să disciplinezi fără să răneşti.


Alte referințe:
1.Bonchiș,E.,coord.,Popa, S., Breban, D., Bonchiș, R, Secui, M., Berce, C.,                                         (2002), Învățarea școlară-teorii-modele-condiții-factori-,Editura                                               Universității Emanuel, Oradea


                                                           STANCIU GHEORGHINA
                                                              psiholog școlar