joi, 28 septembrie 2017

REGULAMENT C.E.

REGULAMENTUL DE FUNCŢIONARE A CONSILIULUI ŞCOLAR AL ELEVILOR
ŞCOALA GIMNAZIALĂ DR. BERNÁDY GYŐRGY, TÎRGU MUREŞ

AN ŞCOLAR 2017-2018

Dispoziţii generale
În fiecare unitate de învăţământ de stat şi particular, se constituie Consiliul Şcolar al Elevilor (CŞE) format din liderii elevilor de la fiecare clasă, aleşi în mod democratic în cadrul unei şedinţe ordinare, prin vot deschis.
CŞE este o organizaţie a elevilor din sistemul de învăţământ preuniversitar care vine în sprijinul elevilor unităţii de învăţământ pe care o reprezintă (gimnaziul).
Calitatea de membru al CŞE se dobândeşte prin vot democratic în cadrul fiecărei clase. Fiecare membru al CŞE reprezintă nu doar interesele clasei din care provine, ci interesele tuturor elevilor din şcoală.
CŞE îşi desemnează reprezentantul, elev în clasele din gimnaziu, pentru a participa ca membru de drept la şedinţele Consiliului de Administraţie al unităţii, cu drept de contrasemnare în probleme care îi privesc pe elevi.

Constituirea CŞE la nivel de instituţie
La începutul anului şcolar, directorul adjunct pentru educaţie din unitatea de învăţământ va asigura suportul informativ diriginţilor cu privire la procesul de desfăşurare a alegerilor reprezentaţilor claselor (V-VIII)

Alegerea  Biroului executiv CŞE la nivel de instituţie
Se aleg şefii claselor la începutul anului şcolar. Preşedintele CŞE este ales prin vot direct şi secret de către toţi elevii unităţii de învăţământ. În funcţie de numărul de elevi din unitatea de învăţamânt pot fi aleşi unul sau mai mulţi vicepresedinţi.
Vicepreşedinţii vor fi aleşi ca urmare a obţinerii locurilor doi/trei la alegeri. În cazuri speciale, de exemplu, în cazul existenţei a doar doi candidaţi la alegerile pentru funcţia de preşedinte CŞE, se organizează ulterior alegeri pentru funcţiile rămase vacante. Aceste alegeri au caracter special, desfăşurându-se pe parcursul unei singure zile şcolare, în cadrul unei şedinţe la care participă doar şefii de clasă sau înlocuitorii acestora. Fiecare reprezentant pe clasă are dreptul la un singur vot direct şi secret.
Secretarul este ales prin vot de către membrii CŞE. Secretarului îi revine condiţia de a întocmi regulat toate procesele – verbale şi alte sarcini documentative.
Directorul adjunct pentru educaţie, după alegerea tuturor şefilor de clasă, anunţă calendarul alegerilor la nivel de unitate de învăţământ.
Directorul adjunct pentru educaţie este responsabil de organizarea concursului pentru funcţia de Preşedinte al CŞE.
După organizarea concursului şi desemnarea tuturor reprezentanţilor, directorul adjunct pentru educaţie solicită directorului numirea prin ordin a Preşedintelui CŞE, extrasul din ordin fiind eliberat în dosarul personal al elevului.
La câteva zile după emiterea ordinului cu privire la desemnarea în funcţie a Preşedintelui CŞE şi validarea biroului CŞE, directorul adjunct pentru educaţie întruneşte CŞE în cadrul unei şedinţe pentru alcătuirea planului de activitate al CŞE.
Statutul CŞE (Regulamentul de funcţionare) este discutat şi aprobat mai întâi la Consiliul Profesoral, iar după ce este aprobat de către Consiliu, se remite pentru discuţie către CŞE.
Corpul CŞE este divizat pe departamente (fiecare instituţie de învăţământ îşi elaborează strategia proprie de numire a departamentelor)

Nr.ord.
Funcţia
Numărul de candidaţi
Preşedintele CŞE
1 elev
Prim-vicepreşedintele
1 elev
Vicepreşedintele
2-3 elevi
Secretarul
1 elev

Preşedintele CŞE poate fi înlocuit sau demis din funcţie în urma nerespectării tuturor obligaţiunilor sale, prin votul a ¾ a corpului CŞE.

Activitatea CŞE
Şedintele CŞE sunt conduse de către preşedinte, iar, în lipsa acestuia, de către vicepreşedinte. Aceştia pot fi asistaţi de către Directorul adjunct pentru educaţie/Consilierul educativ. La şedinţele deschise pot fi invitaţi profesori, reprezentanţi ai Consiliului de Administraţie etc.
Dacă reprezentantul unei clase nu poate participa la o şedinţă, acesta este înlocuit de un alt coleg, delegat de şeful clasei.
Dacă locul unui membru al CŞE devine vacant, se fac din nou alegeri în clasa din care acesta provine, autentificat neapărat prin adeverinţă de către dirigintele de clasă, cu anunţarea directorului adjunct pentru educaţie.
Pentru a păstra evidenţa activităţii CŞE din şcoală se alcătuieşte Mapa Consiliului Şcolar al Elevilor. Aceasta conţine:
·         Componenţa CŞE;
·         Regulamentul CŞE;
·         Agenda întâlnirilor sau Planul de activitate;
·         Procesele-verbale ale întâlnirilor;
·         CV-urile membrilor CŞE (pentru elevi nu este neapărat modelul europas)
Întrunirile se desfăşoară în mod regulat, conform unui grafic afişat în unitatea de învăţământ. Ziua metodică se stabileşte de către Directorul adjunct pentru educaţie. Aceasta nu va întrerupe procesul de studii şi participarea elevilor în cadrul cercurilor şi secţiilor şcolare. Monitorizarea acestora se pune în sarcina Directorului adjunct pentru educaţie.
CŞE funcţionează pe baza unui Regulament propriu aprobat. CŞE se poate întruni, la nevoie, în şedinţe extraordinare, şi în afara graficului. Agenda întâlnirilor se realizează pe baza sugestiilor venite din partea elevilor, prin intermediul reprezentanţilor lor.
Şedinţele pot avea loc în pauze sau după orele de curs.
CŞE îşi desfăşoară activitatea într-un spaţiu special amenajat în incinta instituţiei de învăţământ, care va pune la dispoziţia CŞE logistica necesară desfăşurării activităţii acestuia (computer, acces la internet, proiector etc.).
Direcţia şcolii este obligată să asigure spaţiu pentrzu activitatea CŞE.

Atribuţiile Consiliului Şcolar al Elevilor
Reprezintă şi apără interesele şi drepturile elevilor la nivelul instituţiei de învăţământ;
Asigură comunicarea între elevi şi cadrele didactice;
Dezbate propunerile elevilor din şcoală şi elaborează proiecte;
Implică elevii în activităţile desfăşurate;
Alege modalităţi de a motiva elevii să se implice în activităţi extraşcolare;
Se autosesizează privind problemele cu care se confruntă elevii, încercând să găsească soluţii
Apără drepturile copilului şi reclamă încălcarea lor ;
Contribuie la îmbunătăţirea stării disciplinare a şcolii (absenteismul, abandonul şcolar, delicvenţa juvenilă, etc.);
Veghează la respectarea regulamentului de ordine interioară a liceului şi participă la elaborarea lui prin preşedintele Consiliului;
Iniţiază, organizează şi desfăşoară activităţi extraşcolare;
Sprijină proiectele şi programele educative în care este implicată şcoala;
Organizează acţiuni în comunitate şi de voluntariat;
Organizează serbări, evenimente culturale, baluri, concursuri, excursii;
Organizează alegeri pentru desemnarea membrului CŞE în cadrul CLE la nivel regional şi republican.

Departamentul vocaţional (cultural)
Acest departament se ocupă de organizarea de concursuri, competiţii, simpozioane pe diverse teme incluse în programa şcolară sau pe domenii ce ţin de activitatea extraşcolară.
informarea cu privire la evenimente culturale, oportunităţi pentru elevi, activităţi educative, programe şcolare în curs de desfăşurare
implicarea CŞE în respectiva activitate (eveniment cultural, oportunitate educativă, programe destinate elevilor) prin realizarea de parteneriate între CŞE şi organizatori
organizarea activităţilor specifice, proprii CŞE.

Departamentul Sport.
Departamentul Sport va dezvolta o strategie de promovare a unei vieţi sănătoase prin activităţi de tipul :
campanii de informare;
activităţi propriu-zise pentru încurajarea obiceiurilor sănătoase;
organizarea de activităţi sportive, competiţii, campionate, etc.

Departamentul juridic.
Obiectivele acestui departament sunt :
respectarea drepturilor omului / copilului în instituţiile şcolare;
înţelegerea, acceptarea şi respectarea individualităţii şi diversităţii elevilor din perspective etnice, religioase, culturale sau de gen;
asigurarea egalităţii de şanse pentru toţi elevii în ceea ce priveşte accesul la instruire, posibilitatea dezvoltării individuale, asigurarea succesului profesional şi social;
însuşirea unui mod adecvat de proiectare a activităţilor şcolare, astfel încât să fie promovate, în clasă, interacţiunea, incluziunea, cooperarea şi sprijinul – tacit sau explicit – între elevi;
crearea unui mediu educaţional care să promoveze, prin mijloace variate, incluziunea socială, astfel încât fiecare elev să simtă că este parte integrantă a acelei şcoli (şcoala percepută ca organizaţie);
dezvoltarea unui sistem stabil şi eficient de cooperare a şcolii cu familia şi comunitatea în vederea sprijinirii tuturor elevilor (şi a familiilor lor) pentru a putea depăşi momentele dificile şi problemele întâlnite.

Departamentul Educaţie, disciplină, evidenţă.
Acest departament se constituie în cadrul CŞE, care oferă următoarele facilităţi:
Problema abandonului şi a absentismului;
Calitatea comportamentului în fiecare clasă (în comun cu Comisia metodică a Diriginţilor);
Realizarea de sondaje / aplicarea chestionarelor
informarea permanenta asupra oportunitatilor pentru tineret, evenimente culturale, utilitati, evenimente locale, pentru tineret
formare de noi lideri, din rândul elevilor, de tineri voluntari care să aducă apoi schimbarea şi în mediul local
consiliere – suport informativ şi ajutător elevilor pentru problemele întâmpinate
CŞE promovează cooperarea, parteneriatul, munca în echipă şi dezvoltarea personală a elevilor

Membrii CŞE. Atribuţiile membrilor:
informarea  colegilor de clasă privind deciziile şi dezbaterile de la  întruniri;
sustinerea în CŞE, spre dezbatere, a propunerilor colegilor de clasă;
sesizarea CŞE cu privire la neregularităţile pe care le observă în şcoală;
propunerea de proiecte;
participarea la elaborarea şi punerea în aplicare a proiectelor;
respectarea Regulamentului de ordine interioară a şcolii şi a  Regulamentului CŞE;
asigurarea legăturii între clasa pe care o reprezintă şi CŞE;
formularea propunerii de demitere a preşedintelui, vicepreşedintelui sau a secretarului,  în situaţia în care sesizează nereguli, încălcări ale regulamentului sau incompetenţă din partea acestora.

Preşedintele, vicepreşedintele şi secretarul. Atribuţii
Reprezintă Biroul Executiv al CŞE.
Elaborează ordinea de zi şi se asigura de respectarea ei.
Păstrează evidenţa proiectelor elaborate şi a iniţiativelor CŞE.
Intermediază legătura cu organizaţiile cu care CŞE colaborează.

Atribuţiile preşedintelui
Conduce întrunirile şi se asigură că discuţiile respectă punctele menţionate pe agenda de lucru.
Participă la şedintele Consiliului de Administraţie al Şcolii în cadrul căruia reprezintă interesele elevilor.
Asigură  respectarea Regulamentului CŞE.
Păstrează ordinea şi disciplina în cadrul şedinţelor CŞE.
Reprezintă CŞE la evenimentele la care este invitat.
Se consultă cu CŞE înainte de a lua orice hotărâre. Nu ia decizii în numele CŞE sau în nume personal.
Verifică periodic actualizarea dosarelor CŞE.
Semnează procesele-verbale la sfârşitul şedinţelor.

Atribuţiile vicepreşedintelui
Preia atribuţiile preşedintelui, în cazul în care acesta se află în imposibilitatea de a le îndeplini, şi colaborează cu acesta în privinţa organizării CŞE, implementării şi organizării de proiecte, promovării CŞE.
Exercită şi atribuţiile ce îi sunt delegate de către preşedinte sau de CŞE.

Atribuţiile secretarului
Asigură îndeplinirea procedurilor de convocare a consiliului.
Redactează procesele-verbale ale şedinţelor.
Semnează procesele verbale ale şedinţelor şi le depune în Mapa CŞE.
Actualizează dosarele CŞE.
Poate îndeplini şi alte responsabilităţi primite din partea consiliului, preşedintelui sau a vicepreşedintelui.

Dispoziţii finale.
Activitatea elevilor – membri ai CŞE este certificată la finele anului şcolar de directorul şcolii, care la necesitate, în urma calităţii activităţii CŞE, poate elibera câte o diplomă de implicare activă în viaţa şcolară şi extraşcolară a instituţiei de învăţământ.
De monitorizarea întregii activităţi a CŞE este responsabil directorul adjunct pentru educaţie.
Date despre desfăşurarea activităţii se publică pe pagina şcolii, comunităţi pe facebook etc; Activitatea CŞE se documentează, se fac fotografii, se depun semnături de validare, pentru raportul semestrial şi anual.