Şcoala Gimnazială „Dr.
Bernady Gyorgy” Tg-Mureş
Nr. 2281 din 08.10.2012
REGULAMENT DE ORDINE
INTERIOARĂ
I.
Exercitarea calităţii de elev:
1) Calitatea de elev al şcolii se exercită prin frecventarea cursurilor şi
prin participarea la toate activităţile existente în programul şcolii.
2) Elevii care nu se află în clasă (fără justificare) la intrarea cadrului
didactic sunt consideraţi absenţi la ora respectivă.
3) Absenţele puse elevilor care au întârziat la lecţii din motive obiective,
se motivează la sfârşitul orei de către profesorul respectiv.
4) Absenţele
datorate îmbolnăvirii elevilor sau altor cazuri de forţă majoră, dovedite
cu acte legale, sunt considerate
motivate.
5) Motivarea absenţelor se realizează de către
învăţător/diriginte pe baza următoarelor acte:
a) adeverinţă eliberată de medicul cabinetului şcolar sau de medicul de
familie şi avizată de medicul şcolar;
b) adeverinţă sau certificat medical eliberat de unitatea sanitară, în cazul
în care elevul a fost internat în spital, avizat(ă) de medicul şcolar;
c) cererea scrisă a părintelui/tutorelui legal al elevului, adresată directorului unităţii, fără a se depăşi 5 zile
pe semestru
Motivarea absenţelor se face de
către învăţător sau diriginte, în ziua prezentării actelor justificative.
Actele pe baza cărora se face
motivarea absenţelor vor fi prezentate în termen de maxim 7 zile de la reluarea
activităţii elevului şi vor fi păstrate de către învăţător/diriginte pe tot
parcursul anului şcolar. Nerespectarea termenului prevăzut în prezentul articol
atrage, de regulă, declararea absenţelor ca nemotivate
Toate adeverinţele medicale trebuie
să aibă viza cabinetului, care are în evidenţă fişele medicale/carnetele de
sănătate ale elevilor.
II. Drepturile elevilor
Art1.
(1) Toate activitatăţile organizate în unitatea de învăţământ trebuie să se
desfăşoare în spiritul respectului faţă de personalitatea şi demnitatea
elevilor
(2) Nici o activitate organizată în unitatea de învăţământ nu poate leza
demnitatea sau personalitatea elevilor.
(3) Elevul sau, după caz, reprezentantul său legal, are dreptul de a
contesta modalităţile şi rezultatele evaluării. Contestaţia se adresează
cadrului didactic respectiv, care are obligaţia de a motiva/justifica
modalitatea de evaluare şi rezultatele acesteia. În situaţia în care
argumentele nu sunt considerate satisfăcătoare, elevul/reprezentantul său legal
se pot adresa directorului unităţii şcolare, care, pentru soluţionarea
contestaţiei, va desemna profesori de specialitate, care nu predau la clasa
respectivă.
(4) Elevii beneficiază de învăţământ
gratuit.
(5) Elevii pot beneficia de burse sau de alte forme de sprijin material şi
financiar pentru studii, acordate de bănci, în condiţiile legii. Statul îi sprijină
material, cu precădere pe elevii care obţin performanţe, rezultate foarte bune
la învăţătură sau la activităţi artistice şi sportive, precum şi pe cei cu
situaţie materială precară.
(6) Elevii pot beneficia de suport financiar şi din sursele extrabugetare
ale unităţilor de învăţământ de stat.
(7) Conducerea şcolii va pune gratuit, la dispoziţia elevilor, bazele
materiale şi bazele sportive pentru pregătirea organizată a acestora.
(8) În timpul şcolarizării, elevii beneficiază de asistenţă psihopedagogică
şi medicală gratuită. De asemenea, ei au dreptul la bilete cu preţuri reduse la
spectacole, muzee, manifestări cultural-sportive şi la transportul în comun, pe
baza carnetului de elev, vizat la zi.
(9) Elevii şcolii au dreptul să fie evidenţiaţi şi să primească premii şi
recompense, pentru rezultate deosebite obţinute la activităţile şcolare şi
extraşcolare, precum şi pentru atitudine civică exemplară.
(10) Elevii din învăţământul obligatoriu primesc gratuit manuale şcolare.
Art.2
(1) În şcoală se
constituie consiliul elevilor, format din reprezentanţii elevilor de la fiecare
clasă.
(2) Consiliul elevilor funcţionează în baza unui regulament propriu, avizat
de conducerea unităţii de învăţământ şi
care este anexă a regulamentului intern.
(3) Consiliul elevilor îşi desemnează reprezentanţii, elevi din clasele a
V-a – a VIII-a pentru a participa la şedinţele
Consiliului de administraţie al şcolii.
Art.3
(1) Elevii au dreptul să participe la activităţile extraşcolare organizate
de şcoală
(2) Elevilor din Şcoala Generală Nr.2 le este garantată, conform legii,
libertatea de asociere în cercuri şi în asociaţii ştiinţifice, culturale,
artistice, sportive sau civice, care se
organizează şi funcţionează pe baza unui statut propriu, aprobat de
directorul unităţii noastre de
învăţământ.
(3) Exercitarea dreptului la reuniune, conform art.15 alin. (2) din
Convenţia cu privire la drepturile copilului, nu poate fi supusă decât acelor
limitări care sunt prevăzute de lege şi care sunt necesare într-o societate democratică,
în interesul siguranţei naţionale, al ordinii publice, pentru a proteja
sănătatea şi moralitatea publică sau drepturile şi libertăţile altora.
(4) Dreptul la reuniune se exercită în afara orarului zilnic, iar
activităţile pot fi susţinute în unitatea de învăţământ, la cererea grupului de
iniţiativă, numai cu aprobarea directorului. Aprobarea pentru desfăşurarea
acestor acţiuni va fi condiţionată de acordarea de garanţii scrise, oficiale
privind asigurarea, de către organizatori, a securităţii persoanelor şi a
bunurilor.
(5) În cazul în care conţinutul activităţilor care se desfăşoară în
unitatea de învăţământ contravine
principiilor susmenţionate, directorul şcolii poate suspenda sau interzice
desfăşurarea acestor activităţi.
(6) În Şcoala Generală Nr.2, libertatea elevilor de a redacta şi difuza
reviste/ publicaţii şcolare , precum şi emisiuni de radio proprii, este
garantată. conform legii.
(7) În cazul în care aceste reviste/ publicaţii, emisiuni conţin elemente
care afectează siguranţa naţională, ordinea publică, sănătatea şi moralitatea,
drepturile şi libertăţile cetăţeneşti sau prevederile prezentului regulament,
directorul va suspenda editarea şi difuzarea acestora.
III. Îndatoririle elevilor
1. Elevii au datoria de a frecventa cursurile, de a-şi însuşi cunoştinţele
prevăzute de programa şcolară.
2. Elevii trebuie să cunoască şi să respecte: regulamentul şcolar şi cel de
ordine interioară; regulile de circulaţie şi cele cu privire la apărarea
sănătăţii; normele şi tehnica securităţii muncii şi P.S.I; normele de protecţie
civilă; normele de protecţie a mediului.
- Elevii au obligaţia să poarte
asupra lor carnetul de elev, să-l prezinte profesorilor pentru consemnarea
notelor, precum şi părinţilor pentru informare în legătură cu situaţia
şcolară
- Elevii au obligaţia să poarte
asupra lor carnetul de elev, care va fi prezentat la solicitarea cadrelor
didactice sau a personalului şcolii, şi asigură accesul în incinta şcolii.
- Elevii au obligaţia de a
prezenta profesorului de educaţie fizică adeverinţa de la medicul de
familie că este apt pentru sport;
- Elevii şcolii trebuie să aibă
o atitudine colegială, un comportament civilizat şi decent în şcoală, şi
în locurile publice.
- În timpul orelor de curs elevii
sunt obligaţi să rămână în clasă la locurile lor, şi să păstreze liniştea
chiar dacă profesorul absentează. Elevul de serviciu sau responsabilul
clasei are obligaţia de a semnala situaţia profesorului de serviciu, care
va lua măsurile în consecinţă.
- Elevii au obligaţia să-şi
îndeplinească în mod conştiincios sarcinile ce le revin ca elevi de
serviciu pe clasă sau pe şcoală.
- Elevii şcolii trebuie să aibă
o comportare civilizată şi o ţinută vestimentară şi capilară decentă, atât
în şcoală cât şi în afara ei. Părinţii elevilor care doresc să poarte
cercei sau bijuterii de orice fel, sunt obligaţi să-şi asume
responsabilitatea printr-o declaraţie scrisă în cazul unor eventuale
accidente, sau a pierderii/dispariţiei acelor accessorii.
- Elevii trebuie să utilizeze cu grijă manualele
şcolare primite gratuit şi să le restituie în stare bună, la sfârşitul anului şcolar
IV.
Este interzis elevilor:
b) să distrugă/falsifice documentele şcolare (cataloage, carnete, foi matricole,
legitimaţii)
c) să deterioreze bunurile din
patrimoniul şcolii;
d) să introducă şi să difuzeze în şcoală materiale care prin conţinutul lor
cultivă intoleranţa şi violenţa
e) să deţină şi să consume droguri, să consume băuturi alcoolice sau să fumeze
în incinta şi perimetrul şcolii (200m în jurul clădirii);
f) să introducă în perimetrul şcolii orice tip de arme sau produse pirotehnice
(petarde, pocnitori, spray lacrimogen etc.), care prin acţiunea lor pot afecta
integritatea fizică şi psihică a colectivului de elevi şi a personalului
unităţii de învăţămînt;
g) aruncarea oricărui obiect pe geamuri
h) să se aşeze pe pervazul ferestrelor;
i) să posede şi să difuzeze materiale cu caracter obscen sau pornografic;
j) utilizarea telefoanelor celulare şi menţinerea acestora în stare de
funcţionare, utilizarea aparatelor MP3 în timpul orelor de curs.
k) să aducă jigniri şi să manifeste agresivitatea în limbaj şi în comportament
faţă de colegi şi faţă de personalul şcolii;
l) copiatul, sau orice alt mijloc necinstit de a obţine note nemeritate;
m) afişarea oricăror materiale fără aprobarea profesorul coordonator şi a
direcţiunii, precum şi inscripţionarea pereţilor şi a mobilierului şcolar;
n) aducerea mingii şi jocul cu mingea în curtea şcolii ( excepţie fac orele de
educaţie fizică )
p) întroducerea animalelor în incinta şcolii
q) să aibă ţinută, comportamente şi atitudini ostentative şi provocatoare;
r) stropirea cu apă a altor persoane / bazei materiale, în clădirea, curtea şi
împrejurimile şcolii
Aceste abateri
sunt sancţionate conform prevederilor din prezentul regulament.
V. Recompensarea elevilor
Art 1
Elevii care obţin rezultate
remarcabile în activitatea şcolară şi extraşcolară şi se disting prin
comportare exemplară pot primi următoarele recompense:
a) evidenţiere în faţa colegilor clasei;
b) evidenţiere, de către director, în faţa colegilor de
şcoală sau în faţa consiliului profesoral;
c) comunicare verbală sau scrisă adresată părinţilor, cu
menţiunea faptelor deosebite pentru care elevul este evidenţiat;
d) burse de merit, de studiu sau alte recompense
materiale acordate de stat, de agenţi economici sau de sponsori;
e) premii, diplome, medalii;
f) recomandare pentru trimiterea, cu prioritate, în
excursii sau în tabere de profil din
ţară şi din străinătate;
Art.2
(1) Acordarea premiilor elevilor la sfârşitul anului şcolar se face la nivelul
unităţii de învăţământ, la propunerea dirigintelui, a consiliului clasei, a
directorului şcolii.
(2) Se pot acorda premii elevilor care:
(a) au obţinut primele trei medii generale pe clasă, dar nu mai mici de 9.00;
pentru următoarele trei medii se pot acorda menţiuni;
(b) s-au distins la una sau mai multe discipline de studiu
(c) au obţinut performanţe la concursuri, festivaluri, expoziţii şi la alte
activităţi extraşcolare desfăşurate la nivel local, judeţean, naţional sau
internaţional;
(d) s-au remarcat prin fapte de înaltă ţinută morală şi civică;
(3) Unitatea de învăţământ şi alţi factori pot stimula activităţile de
performanţă ale elevilor la nivel local, naţional şi internaţional, prin
alocarea unor premii, burse, din partea consiliului reprezentativ al
părinţilor, a agenţilor economici, a fundaţiilor ştiinţifice şi culturale, a
comunităţii locale etc.
VI. Sancţiuni aplicate elevilor
1.
Elevii care săvârşesc fapte prin care se
încalcă dispoziţiile legale în vigoare, regulamentele şcolare şi regulamentul
de ordine interioară vor fi sancţionaţi în funcţie de gravitatea acestora.
2.
Sancţiunile care se aplică elevilor sunt
următoarele
a)
Observaţia individuală :
(1)
Observaţia individuală constă în dojenirea
elevului.
(2)
Sancţiunea se aplică de diriginte/învăţător
sau director.
(3)
(3) Sancţiunea nu atrage şi alte măsuri
disciplinare şi mustrarea individuală;
b) Mustrare / avertisment în faţa clasei
şi/ sau în faţa Comisiei de
disciplină /Consiliului profesoral al clasei/ şcolii
(1) Sancţiunea se aplică de către diriginte/ învăţător sau director.
(2) Sancţiunea este însoţită de scăderea
notei la purtare.
(3) Sancţiunea acordată va fi consemnată într-un proces-verbal semnat de elev deluare
la cunoştinţă
c) mustrare/avertisment scris ;
(1) Mustrarea scrisă constă în dojenirea elevului, în scris, la propunerea
consiliului clasei sau a directorului, de către diriginte/învăţător şi director
şi înmânarea documentului părinţilor/tutorilor legali, personal, sub semnătură
(2) Sancţiunea se înregistrează în catalogul clasei, precizându-se numărul
documentului.
(3) Sancţiunea este însoţită de scăderea notei la purtare.
d) retragerea temporară sau definitivă a bursei (însoţită de scăderea notei la
purtare);
e) eliminarea de la cursuri pe o
perioadă de 3-5 zile şi preaviz de exmatriculare (însoţită de scăderea notei la
purtare);
f) transfer în clasă paralelă (însoţit de scăderea notei la purtare).
g) mutarea disciplinară într-o altă unitate de învăţământ (însoţită de scăderea
notei la purtare)
(1) mutarea disciplinară într-o altă unitate de învăţământ se aplică elevilor
pentru abateri deosebit de grave, apreciate ca atare de către consiliul
profesoral.
(2) Aplicarea sancţiunii se aprobă de către consiliul profesoral, la propunerea
consiliului clasei sau a directorului.
(3) Sancţiunea se consemnează în registrul de procese-verbale ale consiliului
profesoral, în catalogul clasei, în registrul de evidenţă a elevilor şi în
registrul matricol.
(4) Sancţiunea se comunică părintelui/tutorelui legal şi elevului, dacă acesta
a împlinit 18 ani, în scris, sub semnătură, de către dirigintele clasei.
(5) Sancţiunea este însoţită de scăderea notei la purtare sub 6,00.
h) Notă
(1) Dacă elevul căruia i s-a aplicat o sancţiune menţionată la punctele : b)-e)
dă dovadă de un comportament ireproşabil pe o perioadă de cel puţin 8 săptămâni
de şcoală până la încheierea semestrului/anului şcolar, prevederea privind
scăderea notei la purtare, asociată sancţiunii, se poate anula.
(2) Anularea este decisă de cel care a aplicat sancţiunea.
Toate sancţiunile primite se comunică în scris părintelui/ tutorelui
legal.
- Sancţiunile prevăzute la
Capitolul VI, Articolul 2, lit.b-e vor fi stabilite prin decizia Comisiei
de Disciplină prin consultarea Consiliului Profesoral al clasei întrunită
la solicitarea dirigintelui.
- Se vor pedepsi cu scăderea
notei la purtare nerespectarea obligaţiilor prevăzute în Capitolul III,
Articolele 1-10. Anumite categorii de abateri fac obiectul prevederilor
Articolelor 5-7, Capitolul VI.
- Absenţele nemotivate (inclusiv
întârzierile nejustificate) comportă scăderea notei la purtare după cum
urmează:
Nr. absenţe nemotivate/semestru
|
Nota
la purtare
|
Alte sancţiuni
|
7-10
|
9
|
observaţie în faţa clasei
|
11-20
|
8
|
mustrare şi retragerea bursei
|
21-30
|
7
|
mustrare scrisă
|
31-40 sau 15%
din totalul orelor la o singură disciplină
|
6
|
preaviz de mutare disciplinară
|
41-50
|
5
|
|
peste 51 sau cel puţin 30% din totalul orelor la o
singură disciplină
|
4
|
mutare disciplinară
|
- Preavizul de mutare
disiplinară se aplică şi elevilor care absentează nejustificat cel puţin
40 de ore la diferite discipline de studiu, pe un semestru.
- Mutarea diciplinară se aplică şi
elevilor care absentează nejustificat cel puţin 51 de ore din totalul
orelor de studiu, cumulate pe un semestru.
i. Sancţiunea se aprobă, în consiliul profesoral la propunerea dirigintelui,
prin consultarea directorului.
Aprobarea este condiţionată de emiterea, în prealabil, a preavizului de
exmatriculare.
ii. Sancţiunea se consemnează în registrul de procese-verbale al consiliului
profesoral, în catalogul clasei, în registrul de evidenţă a elevilor şi în
registrul matricol.
iii. Sancţiunea se comunică părintelui/tutorelui legal şi elevului, în scris,
sub semnătură, de către dirigintele clasei.
iv. Sancţiunea este însoţită de scăderea notei la purtare sub 6,00.
- Deţinerea/
comercializarea/difuzarea/consumul de droguri, precum şi actele de
violenţă presupune următoarele anunţarea organelor abilitate, şcoala
aplicând măsurile prevăzute de legile în vigoare.
- Fumatul în perimetrul şcolii
(incintă, curte, trotuar şi străzile din jur pe o rază de 200m) se
sancţionează după cum urmează:
prima abatere
|
Observaţie şi anunţarea părinţilor, trimitere la Cabinetul de Asistenţă
Psihopedagogică
Dacă elevul refuză să se prezinte la Cabinetul de Asistenţă
Psihopedagogică, acest lucru va fi anunţat în scris de către direcţiunea
şcolii
|
a doua abatere
|
mustrare cu avertisment
|
a treia abatere
|
mustrare scrisă şi scăderea notei la purtare cu 1 punct
|
a patra abatere
|
preaviz de mutare disciplinară
|
a cincea abatere
|
mutare disciplinară la o altă unitate şcolară
|
- Părinţii/tutorele legal al
elevilor vinovaţi de deteriorarea bunurilor unităţii de învăţământ plătesc
toate lucrările necesare reparaţiilor sau suportă toate cheltuielile pentru
înlocuirea bunurilor deteriorate.
- În cazul în care vinovatul nu
se cunoaşte, răspunderea materială devine colectivă, revenind întregii
clase
- În cazul distrugerii/
deteriorării manualelor şcolare
primite gratuit, părinţii/tutorele legal al elevilor vinovaţi înlocuiesc
manualul deteriorat cu un exemplar nou, corespunzător disciplinei, anului
de studiu şi tipului de manual deteriorat, iar în caz de imposibilitate,
achită contravaloarea acestuia.
- Utilizarea telefonului mobil
în timpul orelor de curs, atrage după sine confiscarea acestuia de către
profesorul de la clasă. Telefonul va fi înmânat dirigintelui, urmând a fi
înapoiat doar personal părintelui elevului în cauză.
- Contestaţiile împotriva
sancţiunilor se adresează, în scris, consiliului de administraţie al
şcolii în termen de 5 zile de la aplicarea sancţiunii.
- Contestaţia se soluţionează în
termen de 30 de zile de la
depunerea acesteia la secretariatul şcolii.
- Hotărârea consiliului de
administraţie este definitivă.
VII.
Transferul elevilor
Elevii au dreptul să se transfere de la o unitate la alta, în conformitate
cu prevederile prezentului regulament şi ale regulamentului intern al unităţii
de învăţământ de la şi la care se face transferul. Aprobările pentru transfer
se dau de către consiliile de administraţie ale celor două unităţi de
învăţământ.
Transferul elevilor de la o clasă la alta se poate realiza doar cu
aprobarea consiliului profesoral, în urma unui program de consiliere a
părinţilor şi elevului de către psihologul din şcoală.
Gemenii se pot transfera în clasa celui cu media mai mare, sau invers, la
cererea acestora şi a părinţilor/tutorului legal.
VIII.
PĂRINŢII
Dispoziţii generale
(1) Părinţii/tutorii legali au dreptul şi obligaţia de a colabora cu
unitatea de învăţământ, în vederea realizării obiectivelor educaţionale.
(2) Părinţii/tutorii legali au obligaţia ca, cel puţin o dată pe lună, să
ia legătura cu învăţătorul/dirigintele
pentru a cunoaşte evoluţia copilului lor.
(3) Părintele, tutorele legal instituit sau susţinătorul legal sunt
obligaţi, conform legii, să asigure frecvenţa şcolară a elevului în
învăţământul obligatoriu.
Comitetul de părinţi al clasei
Art.1. Alegerea comitetului de părinţi:
(1). Comitetul de părinţi al clasei se alege în fiecare an în adunarea
generală a părinţilor elevilor clasei, convocată de învăţător/ diriginte, care
prezidează şedinţa.
(2) Convocarea adunării generale pentru alegerea comitetului de părinţi al
clasei are loc în primele 30 zile de la începerea cursurilor anului şcolar.
(3) Comitetul de părinţi
al clasei se compune din trei persoane: un preşedinte şi doi membri;
(4)
Dirigintele/învăţătorul clasei convoacă adunarea generală a părinţilor la
începutul fiecărui semestru şi la încheierea anului şcolar. De asemenea,
dirigintele/ învăţătorul sau preşedintele comitetului de părinţi al clasei pot
convoca adunarea generală a părinţilor ori de câte ori este necesar.
(5) Comitetul de
părinţi al clasei reprezintă interesele părinţilor elevilor clasei în adunarea
generală a părinţilor la nivelul şcolii, în consiliul reprezentativ al
părinţilor, în consiliul profesoral şi în consiliul
clasei.
Art.2. Comitetul de părinţi al clasei are următoarele
atribuţii:
(1) ajută învăţătorii/diriginţii în activitatea de cuprindere în învăţământul
obligatoriu a tuturor copiilor de vârstă şcolară şi de îmbunătăţire a
frecvenţei acestora;
(2) sprijină unitatea de învăţământ şi dirigintele în activitatea de consiliere
şi de orientare socio-profesională sau de integrare socială a absolvenţilor;
(3) sprijină dirigintele/învăţătorul în organizarea şi desfăşurarea unor
activităţi extraşcolare;
(4) are iniţiative şi se implică în îmbunătăţirea condiţiilor de studiu pentru
elevii clasei;
(5) atrage persoane fizice sau juridice care, prin contribuţii financiare sau
materiale, susţin programe de modernizare a activităţii educative şi a bazei
materiale din clasă şi din şcoală.
(6)
sprijină conducerea
unităţii de învăţământ şi dirigintele/învăţătorul în întreţinerea, dezvoltarea
şi modernizarea bazei materiale a clasei şi a unităţii de învăţământ.
Art.3. Comitetul de părinţi şi sponsorizările
(1) Comitetul de părinţi al clasei ţine legătura cu unitatea de învăţământ,
prin dirigintele/ învăţătorul clasei.
(2) Comitetul de părinţi al clasei poate propune, în adunarea generală,
dacă se consideră necesar, o sumă minimă prin care părinţii elevilor clasei să
contribuie la întreţinerea, dezvoltarea şi modernizarea bazei materiale a
clasei sau a unităţii de învăţământ.
(3) Contribuţia prevăzută la alin. (2) nu este obligatorie, iar neachitarea
acesteia nu poate limita, în nici un caz, exercitarea de către elevi a
drepturilor prevăzute de prezentul regulament şi de prevederile legale în
vigoare.
(4) Contribuţia prevăzută la alin. (2) se colectează şi se administrează
numai de către comitetul de părinţi, fără implicarea cadrelor didactice.
(5) Este interzisă implicarea elevilor în strângerea fondurilor.
(6) Dirigintelui/învăţătorului îi este interzis să opereze cu aceste
fonduri.
(7) Fondurile băneşti ale comitetului de părinţi se cheltuiesc la
iniţiativa acestuia sau ca urmare a propunerii dirigintelui/ învăţătorului sau
a directorului, însuşite de către comitet.
(8) Sponsorizarea clasei sau a unităţii de învăţământ nu atrage după sine
drepturi în plus pentru anumiţi elevi.
(9) Se interzice iniţierea, de către şcoală sau de către părinţi, a
oricărei discuţii cu elevii în vederea colectării şi administrării fondurilor
comitetului de părinţi.
Consiliul reprezentativ al
părinţilor / Asociaţia de părinţi
Art.4.
La nivelul fiecărei unităţi de învăţământ funcţionează Consiliul
reprezentativ al părinţilor.
Art.5.
(1) Consiliul reprezentativ al părinţilor din unitatea de învăţământ este
compus din preşedinţii comitetelor de părinţi ai fiecărei clase.
(2) Consiliul reprezentativ al părinţilor prevăzut la alin. (1) îşi desemnează
reprezentanţii săi în organismele de conducere ale şcolii.
Art.6.
(1)
Consiliul reprezentativ al părinţilor poate decide constituirea sa în asociaţie
cu personalitate juridică, conform reglementărilor în vigoare.
(2)
Consiliul reprezentativ al părinţilor/ Asociaţia părinţilor se organizează şi
funcţionează în conformitate cu propriul regulament de ordine interioară /
statutul asociaţiei.
Art.7. Consiliul reprezentativ al părinţilor /Asociaţia de
părinţi are următoarele atribuţii:
a) susţine unitatea de învăţământ în activitatea de consiliere şi orientare
şcolară sau de integrare socială a absolvenţilor;
b) propune măsuri pentru şcolarizarea elevilor din învăţământul obligatoriu şi
încadrarea în muncă a absolvenţilor;
c) propune unităţilor de învăţământ discipline şi domenii care să se studieze
prin curriculumul la decizia şcolii;
d) identifică surse de finanţare extrabugetară şi propune Consiliului de
administraţie al unităţii, la nivelul căreia se constituie, modul de folosire a
acestora;
e) sprijină parteneriatele educaţionale dintre unităţile de învăţământ şi
instituţiile cu rol educativ în plan local;
f) susţine unităţile de învăţământ în derularea programelor de prevenire şi de
combatere a abandonului şcolar;
g) se preocupă de conservarea, promovarea şi cunoaşterea tradiţiilor culturale
specifice minorităţilor în plan local, de dezvoltare a multiculturalităţii şi a
dialogului cultural;
h) susţine unitatea de învăţământ în organizarea şi desfăşurarea
festivităţilor anuale;
i) susţine conducerea unităţii şcolare în
organizarea şi în desfăşurarea consultaţiilor cu părinţii, pe teme
educaţionale;
j) conlucrează cu comisiile de ocrotirea a minorilor, cu organele de
autoritate tutelară sau cu organizaţiile nonguvernamentale cu atribuţii în
acest sens, în vederea soluţionării situaţiei elevilor care au nevoie de
ocrotire;
k) sprijină conducerea unităţii de învăţământ în întreţinerea şi modernizarea
bazei materiale;
Art.8.
(1) Comitetele de părinţi ale claselor /Consiliul reprezentativ al
părinţilor/Asociaţia de părinţi pot atrage resurse financiare extrabugetare,
constând în contribuţii, donaţii, sponsorizări etc., venite din partea unor
persoane fizice sau juridice din ţară şi străinătate, care vor fi utilizate
pentru:
a) modernizarea şi întreţinerea patrimoniului unităţii de învăţământ, a bazei
materiale şi sportive;
b) acordarea de premii şi de burse elevilor;
c) sprijinirea financiară a unor activităţi extraşcolare;
d) acordarea de sprijin financiar sau material copiilor care provin din
familii cu situaţie materială precară;
e) alte activităţi care privesc bunul mers al unităţii de învăţământ sau care
sunt aprobate de adunarea generală a părinţilor.
(2) Personalul didactic nu
operează cu aceste fonduri.
(3) Fondurile colectate în
condiţiile aliniatului (1) se cheltuiesc numai prin decizia organizaţiilor
părinţilor, din proprie iniţiativă, sau în urma consultării consiliului de
administraţie al unităţii de învăţământ.
Art. 9.
(1) Colectarea şi administrarea sumelor destinate întreţinerii, dezvoltării
şi modernizării bazei materiale a unităţii de învăţământ, reprezentând o
cotă-parte din contribuţia prevăzută la art. 48 din Regulamentul de organizare
şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar, se face numai de către consiliul reprezentativ al părinţilor.
(2) Personalul didactic nu operează cu aceste fonduri.
(3) Fondurile colectate de consiliul reprezentativ al părinţilor se
cheltuiesc numai prin decizia acestuia, din propria iniţiativă sau în urma
consultării consiliului de administraţie al unităţii de învăţământ..
(4) Adunarea generală a asociaţiei părinţilor din unitatea de învăţământ
stabileşte suma de bani care poate să se afle permanent la dispoziţia
consiliului reprezentativ al părinţilor şi care să fie folosită pentru situaţii
urgente, la solicitarea consiliului de administraţie al unităţii de învăţământ.
IX.
Evaluarea rezultatelor elevilor
Art.1.
Evaluarea rezultatelor la învăţătură se realizează în mod ritmic, pe
parcursul semestrelor sau în vacanţele şcolare, conform prevederilor
Ministerului Educaţiei şi Cercetării.
Art.2.
Instrumentele de evaluare se stabilesc în funcţie de vârsta şi de
particularităţile psiho-pedagogice ale elevilor şi de specificul fiecărei
discipline. Acestea pot fi:
a) lucrări scrise;
b) activităţi practice;
c) referate şi proiecte;
d) interviuri;
e) portofolii;
f) alte instrumente stabilite de catedrele/comisiile metodice şi aprobate
de director sau elaborate de Ministerul Educaţiei şi Cercetării ori de
inspectoratul şcolar.
Art.3.
(1) În clasele din învăţământul primar, aprecierea rezultatelor elevilor se
face prin calificative sau prin alte forme de apreciere, respectând
reglementările Ministerului Educaţiei şi Cercetării.
(2) Notele/calificativele acordate se comunică,
în mod obligatoriu, elevilor, se trec în catalog şi în carnetul de elev,
de către profesorul/învăţătorul care le acordă şi se comentează cu părinţii.
(3) Numărul de note acordate fiecărui elev, la fiecare disciplină de
studiu, exclusiv nota de la teză, trebuie să fie cel puţin egal cu numărul
săptămânal de ore de curs prevăzut în planul de învăţământ. Fac excepţie
disciplinele cu o oră de curs pe săptămână, la care numărul minim de
note/calificative este de două.
(4) Elevii aflaţi în situaţie de corigenţă vor avea cu cel puţin o notă/ un
calificativ în plus faţă de numărul de note/calificative prevăzut la alin. (4)
al prezentului articol, ultima notă/ultimul calificativ fiind acordat, de
regulă, în ultimele două săptămâni ale semestrului.
(5) Disciplinele la care se susţin teze se stabilesc de Ministerul
Educaţiei şi Cercetării.
(6) Tezele se susţin în perioada legală stabilită de MECT
(7) Notele la teze, cu o pondere de 25% din media semestrială, se
analizează cu elevii într-o oră şcolară special destinată şi se trec în catalog
cu cel puţin două săptămâni înaintea încheierii semestrului.
(8) Tezele se păstrează în şcoală până la sfârşitul anului şcolar şi pot fi
consultate de părinţii elevilor, în prezenţa profesorului care predă disciplina
de studiu respectivă şi care a acordat nota.
X.
Încheierea situaţiei şcolare
Art.1.
(1) Consiliul profesoral al şcolii
validează situaţia şcolară a elevilor, pe clase, în şedinţa de încheiere a cursurilor
semestriale şi anuale, iar secretarul consiliului o consemnează, în
procesul-verbal, menţionându-se numele celor promovaţi, corigenţi, repetenţi,
amânaţi, exmatriculaţi, precum şi numele elevilor cu note la purtare mai mici
de 7,00.
(2) Situaţia şcolară a elevilor corigenţi, amânaţi sau repetenţi se
comunică, în scris, părinţilor/ tutorilor legali, de către diriginte/învăţător,
în cel mult 10 zile de la încheierea fiecărui semestru/an şcolar.
(3) Pentru elevii amânaţi sau corigenţi, învăţătorul/ profesorul de
specialitate comunică părinţilor/tutorilor legali, în scris, programul de
desfăşurare a examenelor de corigenţă şi perioada de încheiere a situaţiei
şcolare.
(4) Situaţia şcolară anuală a tuturor elevilor, cu specificarea mediei
generale, se afişează la avizierul unităţii de învăţământ şi pe uşile claselor
de către diriginţi, în termen de 3 zile de la încheierea cursurilor.
(5) În alte situaţii decât cele prevăzute în prezentul regulament, nici un
document şcolar nu poate fi făcut public fără acordul elevului/absolventului,
dacă este major, sau al părintelui/tutorelui legal, cu respectarea art. 83 din
Legea 272/2004, privind protecţia şi promovarea drepturilor copilului.
XI. PERSONALUL DIDACTIC, DIDACTIC AUXILIAR ŞI NEDIDACTIC
Art.1.
Legea
Învăţământului şi Legea privind Statutul Personalului Didactic, cu modificările
şi completările ulterioare reglementează funcţiile, competenţele,
responsabilităţile, drepturile şi obligaţiile personalului didactic de predare
şi de instruire practică şi ale personalului didactic auxiliar.
Art.2.
(1) Personalul din învăţământ are obligaţia de a participa la programe de
formare continuă, în conformitate cu specificul activităţii şi cu
reglementările în vigoare, pentru fiecare categorie.
(2) Personalul din învăţământ trebuie să aibă o ţinută morală demnă, în
concordanţă cu valorile educaţionale pe care
le transmite elevilor, o vestimentaţie decentă şi un comportament
responsabil.
(3) Personalul din învăţământ are obligaţia să sesizeze, la nevoie,
instituţiile publice de asistenţă socială/educaţională specializată, Direcţia
de protecţie a copilului, în legătură cu aspecte care afectează demnitatea,
integritatea fizică şi psihică a elevului/copilului.
(4) Personalul din învăţământ trebuie să dovedească respect şi consideraţie
în relaţiile cu elevii, părinţii/reprezentanţii legali ai acestora.
(5) Personalului din învăţământ îi este interzis să desfăşoare acţiuni de
natură să afecteze imaginea publică a elevului, viaţa intimă, privată şi
familială a acestuia.
(6) Personalului din învăţământ îi este interzisă aplicarea de pedepse
corporale, precum şi agresarea verbală sau fizică a elevilor şi/sau a colegilor.
(7) Se interzice personalului didactic să condiţioneze evaluarea elevilor
sau calitatea prestaţiei didactice la clasă de
obţinerea oricărui tip de avantaje, de la elevi sau de la părinţii/
aparţinătorii/reprezentanţii legali ai acestora. Astfel de practici, dovedite,
se sancţionează cu excluderea din învăţământ.
XII.
DISPOZIŢII FINALE
a) Poarta de
acces în curte se închide dimineaţa la ora 8.00 şi se deschide la ora 12.00.
b) Prezentul
regulament este valabil, până când consiliul de administrare consideră necesară
modificarea sa în funcţie de necesităţi.
Prezentul regulament va fi adus la cunoştinţa elevilor şi
a părinţilor sau reprezentanţilor legali ai acestora;
DIRECTOR,
PROF. IOAN T.
BORGOVAN