marți, 19 iulie 2011

Renasterea artistica. Leonardo da Vinci


Ratiunea mai presus de credinta , de autoritatea bisericii- aceasta este marea idée a Renasterii.
Pentru evul mediu lumea e creatia lui D-zeu ; pentru Renastere ea este opera muncii si organizarii omenesti.
Renasterea a inceput in Italia fiindca acolo a aparut mai intai o viata urbana , si se identifica cu perioada de destramare a feudalismului si de aparitie a capitalismului.
Italienii Renasterii considerau ca sunt urmasi ai antichitatii si ca aduc la viata arta veche. Ei s-au inspirit intr-adevar din mostenirea antica , dar nu au reinviat-o cum visau umanistii. Ei erau insufletiti de idea de eliberare spirituala a omului.
La rascrucea dintre sec. al-XV-lea si al-XVI-lea s-au format in Italia mari principate. In jurul oraselor de resedinta a acestor principate s-au adunat poeti , artisti , ganditori . Ei erau incurajati de printii ce conduceau principatele – numiti mecena. Printre cei mai cunoscuti mecena s-au numarat: familia Medici la Florenta – prin reprezentantul de seama Lorenzo Magnificul - ,si papii Iuliu al-II-lea si Leon al- X-lea la Roma , si familia Este la Ferrara .
“ Lorenzo , in modul lui de a trai , nu a fost decat un cetatean ca oricare altul sau poate chiar mai simplu sau mai modest decat atatia altii. ………………………………………………………………….
Lorenzo nu a creat Renasterea , a primit-o. A fost format de ea , si el a dus-o pe treptele cele mai inalte.”                                                                                                      
                                                                                                        ( Marcel Brion )

Cei mai staluciti reprezentanti ai artei Renasterii au
fost in Italia centrala –Leonardo da Vinci , Rafael , Bramante ,si Michelangelo iar in Italia de nord – Giorgione si Tizian.
Desi arta din perioada Renasterii e unitare , totusi fiecare din reprezentantii sai si-au pus amprenta si si-au afirmat individualitatea. De aceea istoria Renasterii e de fapt istoria fiecaruia dintre acesti mari maestrii.

“ Am vazut un nor asemenea unui munte urias cu stanci invapaiate de razele soarelui care se si ivies la orizontul inrosit…Privelistea era neasemuit de frumoasa…”

                                                                                                          ( Leonardo da Vinci)

Leonardo da Vinci s-a nascut la Florenta unde si-a petrecut tineretea. El a lucrat in atelierul lui Verrocchio , unde i-a uimit pe toti prin talentul sau. In tabloul maestrului sau  “ Botezul lui Hristos “ el picteaza doar un inger , care insa se deosebeste prin finite si frumusete de ingerul lui Verrocchio.
E mereu dornic de cunoastere si asta il impiedica pe tanarul Leonardo sa duca la capat lucrarea  comandata de calugari –“Adoratia magilor “.
Leonardo nu ramane prea mult timp in orasul natal si pleaca la Milano unde vrea sa castige bunavointa ducelui de Milano. Datorita cunostintelor sale in multe domenii , a inventivitatii si imaginatiei sale , datorita talentului sau el dobandeste simpatia ducelui si primeste multe comenzi.El creaza mai multe tablouri si picturi murale prcum si modelul in lut al unei statui ecvestre.
El observa mereu mediul inconjurator si ideile sale artistice se
imbinau cu cunoasterea stiintifica.Observa cu atentie fenomenele inconjuratoare si ochiul sau de artist se bucura urmarind zborul pasarilor –astfel a scris un tratat despre zbor , care anticipeaza aparita avioanelor.L-a interesat si structura corpului uman si al animalelor , astfel au luat nastere idei ce stau la baza anatomiei moderne.Facea schite incantatoare despre tot ce il inconjura-oameni , cai , copaci si frunzele lor , flori si petale.Schitele de peisaje cuprindeau un spatiu imens .Observa dar si cauta o explicatie stiintifica pentru toate fenomenele.
Artistul , observatorul si omul de stiinta – toate se imbinau in acest geniu care a fost Leonardo da Vinci.
Personajele lui au ceva inaltator , aproape ireal ,ca un vis , cu toate ca sunt desenate dupa natura . Schitele lui ,doar in penita si creion , desi erau doar ceva auxiliar , au devenit opere de arta.
Desenului si picturii insa i-a dat Leonardo cel mai mult din geniul sau.
Dupa ce a sosit la Milano a creat “ Fecioara din grota cu stanci “ (aflata la Luvru ). Opera sa capitala din aceasta perioada e “ Cina cea de taina “ –pictura murala de la manastirea “Santa Maria delle Grazie”. Niciodata pana atunci nimeni nu a reusit sa redea in desen miscarile corpurilor ca “ mesageri ai sufletului.”        
 In “Cina cea de taina “ cuvintele lui Hristos despre tradator starnesc o indignare colectiva  ,dar fiecare dintre apostoli se manifesta diferit in functie de temperamental sau : tanarul si simtitorul Ioan lasa privirea in jos , patimasul Petru pune mana pe cutit , Toma necredinciosul ridica degetul si vrea sa arate ca banuiala e absurda , Filip se bate cu pumnii in piept sa arate ca-l va apara pe Hrstos, ticalosul de Iuda strange in mana punga cu arginti. Opus apostolilor , el infatiseaza linistea mareata pe chipul lui Hristos , care e figura centrala a tabloului.
 Dupa caderea lui Lodovico Sforza , protectorul sau , Leonardo ramane fara un adapost stabil. In 1503 se intoarce la Florenta si creaza portretul Giocondei , care e mai mult decat simpla redare a chipului Monei Lisa. Fermecatorul zambet etern si magic parca aluneca pe fata femeii. Intreaga capodopera arata o femeie enigmatica. Surasul atrage, privirea e rece. El a pictat obrazul Giocondei astfel incat ai impresia ca vezi sub pielea fina stratul de muschi si parca observi bataile pulsului.Peisajul de fundal e parca fantastic. Leonardo a lucrat multi ani la el si totusi l-a socotit neterminat.
Tabloul are un effect magic si aceasta il aseaza inaintea celorlalte lucrari reunite la Luvru.
Pe langa lucrarile de arta , Leonardo a lasat la fel de valoroase , si lucrari teoretice despre pictura. El spune ca arta , dar si muzica si poezia , trebuie sa exprime esenta realitatii , dovedind astfel ca este un adevarat om al Renasterii.
Ce a fost Leonardo –pentru pictura , Michelangelo –pentru sculptura , a fost Bramante pentru arhitectura Renasterii. In perioada cand Bramante se ocupa de constructia bisericii Sf. Petru , Michelangelo lucra la plafonul Capelei Sixtine si Rafael decora peretii salilor Vaticanului.
Toate aceste capodopere sunt marturii ale Renasterii artistice , dar fiecare opera in parte poarta pecetea geniului ce a creat-o.Bibliografie:
1.   Mihail Alpatov, ISTORIA  ARTEI 
 2.   Luigi Ugolini, LORENZO MAGNIFICUL
 3.    A. Otetea , RENASTERA SI REFORMA 
Sebastian Cotfas, cls. a VI-a B