Începutul secolului al XVIlea este marcat de maturizarea
curentului renascentist şi de înflorirea fazei clasice a acestuia. Trecerea de
la etapa timpurie a stilului la cea de vârf a fost însoţită de o serie de
modificări care au vizat în egală măsură obiectul de arhitectură, stabilitatea
şi expresivitatea acestuia, elementele de limbaj arhitectural şi relaţia dintre
ele. Aceste transformări – care s-au făcut simţite încă de la primele lucrări
aparţinând renaşterii clasice, şi care au continuat să se manifeste pe toată
durata acesteia – au fost consecinţa directă a evoluţiei pe care a cunoscut-o
arhitectura italiană de-a lungul veacului al XVlea dar şi rezultatul
deplasării centrului de interes din Toscana şi din nordul peninsulei italice la
Roma.
|
Filippo Brunelleschi Schismă.
|
Problemele au început în 1309 când Clement al Vlea a
mutat provizoriu sediul papalităţii de la Roma la Avignon[1].
Deoarece monarhilor francezi le convenea prezenţa papei pe teritoriul regatului
lor, acest transfer provizoriu a durat aproape 80 de ani. În cele din urmă,
Grigore al XIlea a reuşit să se reîntoarcă la Roma, unde a murit un
an mai târziu, pe 27 martie 1378. Urban al VIlea, succesorul lui Grigore
al
Papa
Clement al V-lea XIlea, îi dezamăgeşte repede pe cardinali care declară
alegerea nulă[2] şi
numesc un nou
papă în persoana
lui Clement al VIIlea. Deoarece Urban al VIlea refuză să
se retragă, Clement al VIIlea părăseşte Roma şi îşi stabileşte
sediul la Avignon. După câteva tentative eşuate de restabilire a normalităţii,
criza se încheie în 1417, prin Conciliul de la Constanz; cu această ocazie este
ales ca unic papă Martin al Vlea.
|
considerată de unii începutul Renaşterii în statul papal. Oraşul se afla
într-o stare de-
plorabilă, fiind ruinat după anii lungi de distrugeri. Reînnoirea culturală
şi artistică a
Romei i se datorează lui Nicolae al Vlea, primul papă umanist
care s-a aflat în fruntea
bisericii catolice între 1447 şi 1455. Înainte
de a fi ales în funcţie, acesta
petrecuse
mulţi ani la Florenţa unde făcuse cunoştinţă
cu diferite personalităţi ale renaşterii,
printre care se număra şi Alberti. Devenit papă, Martin al Vlea îl ia în serviciul său Papa Nicolae al V-lea
Alberti care primeşte să se ocupe, printre altele, de transformarea reşedinţei
papale.
Primele manifestări ale
arhitecturii renaşterii la Roma sunt restrânse şi ca număr şi ca importanţă.
Cele câteva clădiri construite după jumătatea secolului al XVlea,
dintre care mai cunoscute ne sunt Palatul Venezia şi apartamentele papei
Nicolae al Vlea de la Vatican, sunt puternic înrudite cu arhitectura
medievală. Înflorirea renaşterii în statul papal are loc abia la sfârşitul
veacului, când Roma îşi revine definitiv din perioada de criză pentru a
redeveni un oraş prosper. Pentru a reînvia strălucirea apusă a fostei capitale
a imperiului roman, aristocraţia din Laţium angajează artişti veniţi din
centrele situate în nordul peninsulei. Stabiliţi la Roma, artiştii toscani sau
lombarzi renunţă definitiv la nuanţele regionale, iar arhitectura lor reuşeşte
să reflecte spiritul arhitecturii antice. Acest moment reprezintă momentul de
vârf al renaşterii, al cărei scop a fost acela de a readuce la viaţă măreţia
apusă a imperiului roman, prin clădiri care să egaleze monumentele
antichităţii.
|
|
Santa
Maria presso San Satiro
În cadrul aceluiaşi edificiu artistul remodelează
exteriorul capelei – o construcţie mică, de plan central – şi construieşte un
baptisteriu de plan octogonal, inspirat din arhitectura paleocreştină.
Baptisteriul
de la Santa Maria presso San Satiro este prima construcţie centrală a lui
Bramante; se bănuieşte însă că interesul arhitectului pentru spaţiile de acest
tip data din adolescenţă. Fiind originar din ducatul Urbino, este foarte
posibil ca Bramante să-l fi întâlnit pe Franceso di Giorgio, arhitect al
palatului ducal şi autor al unui tratat de arhitectură în care se fac referiri
la planurile centrale. După venirea la Milano, Bramante a intrat în contact cu
Filarete şi Leonardo, două personalităţi ale renaşterii, interesate la rândul
lor de construcţiile centrale. Pentru arhitecţii renaşterii planul central
întruchipa perfecţiunea absolută, motiv pentru care ei preferă acest tip de
construcţii celor cu plan longitudinal. Aproape fiecare dintre personalităţile
marcante ale renaşterii, începând cu Brunelleschi şi terminând cu Bramante,
realizează cel puţin o clădire religioasă de tip central.
|
Santa Maria delle Grazie
În 1499, o dată cu venirea
francezilor şi cu detronarea patronului său, Bramante se hotărăşte să
părăsească oraşul Milano pentru a se duce la Roma. Deşi la epoca respectivă
arhitectul trecuse de jumătatea vieţii sale, contactul cu oraşul şi mai ales cu
monumentele sale a avut ca rezultat o schimbare drastică a stilului. Cele mai
cunoscute opere ale lui Bramante au fost construite sau proiectate în ultima
decadă a vieţii sale, după ce Iuliu al IIlea a fost ales papă. În
primii ani ai şederii la Roma, dedicaţi în primul rând studierii şi măsurării
monumentelor antice, Bramante a primit două comenzi mici dar care i-au adus
faimă: claustrul bisericii Santa Maria della Pace şi San Pietro in Montorio.
|
Santa
Maria della Pace
Biserica Santa Maria della Pace
Bramante este unul dintre primele exemple ale renaşterii în care se pune
accentul pe logica structurală. Aici, porticul de inspiraţie medievală, cu arce
care se descarcă direct pe coloane, este înlocuit cu sistemul constructiv
moştenit de la romani, alcătuit din pile peste care se aşează arcele şi
pilaştri care poartă antablamentul.
|
San Pietro in Montorio
zis, o clădire de tip central. Din proiect nu s-a executat decât martirionul.
Deşi clădirea are dimensiuni reduse, arhitectura sobră o face să pară de-a
dreptul monumentală. Deoarece se aseamănă cu un templu de tip tholos, clădirea
a fost numită Tempietto.
Tempietto este lucrarea
care i-a adus celebritatea lui Bramante. Ca urmare a faimei dobândite Iulius al
IIlea, ales papă în 1503, îl angajează pentru executarea unor
lucrări la palatul Vatican. Vaticanul a devenit sediu al papalităţii după 1308[5]
iar pe durata veacului al XVlea a fost obiectul mai multor
transformări. În jurul anului 1490, papa Inocenţiu al VIIIlea
comandă construirea unei vile, vila Belvedere, situată în apropierea
reşedinţei, pe un mic deal. După 1503 Iulius al IIlea, care era un
mare iubitor al artei clasice, se
decide să-şi aducă întreaga colecţie de sculpturi antice la Belvedere, să
unească vila de palatul papal prin două galerii, şi să amenajeze interiorul
curţii obţinute. Construcţia Curţii Belvedere îi este încredinţată lui
Bramante. Lucrarea reprezenta o reală provocare: amenajarea unui teren
accidentat, ale cărui proporţii erau departe de idealurile renaşterii. Pentru a
rezolva problema denivelării, Bramante împarte curtea în trei terase, situate
la cote diferite, legate între ele prin scări şi rampe monumentale. Terasa din
mijloc, mult mai mică decât celelalte, divizează curtea în două zone distincte.
În curtea de jos, pe latura de lângă palat, arhitectul amenajează un teatru în
aer liber, orientat către vila Belvedere care se profila pe un fundal somptuos
alcătuit din suprafeţele verticale ale teraselor superioare şi sistemul de
rampe şi scări.
|
Catedrala
San Pietro
îi dă ocazia arhitectului oficial al papei să pună în practică toate
cunoştinţele acumulate în timp. Pe 18 aprilie 1506 este pusă piatra
fundamentală a clădirii care urma să se ridice pe locul unde fusese înmormântat
Sfântul Petru. Bramante proiectează o clădire centrală le scară mare.
Construcţia consta într-o cruce cu braţe egale, înscrisă într-un pătrat în
colţurile căruia se găseau capele de plan central. Intersecţia braţelor crucii
era marcată de o cupolă semisferică.
Din proiectul lui Bramante
nu s-a executat decât zona centrală: pilele ce urmau să susţină cupola şi
arcele care uneau pilele. După moartea lui Bramante, în 1514, conducerea
şantierului a fost preluată pe rând de Raphael, de Peruzzi, de Sangallo şi în
cele din urmă de Michelangelo. Pe parcurs concepţia iniţială a suferit o serie
de transformări; ideea de plan central a fost abandonată şi reluată în mai
multe reprize. În cele din urmă clădirea a fost finalizată după 1547, conform
planurilor lui Michelangelo. Acesta urmăreşte în mare concepţia lui Bramante,
dar este obligat să aducă o serie de modificări, pentru consolidarea
structurii, mult prea firave.
Bramante a avut o
contribuţie şi în domeniul arhitecturii civile. În perioada renaşterii clasice
arhitectura reşedinţei nobiliare a făcut paşi importanţi. Tot în perioada
renaşterii clasice este reluată construcţia de vile, program specific pentru
antichitatea romană, care va lua amploare în manierism.
Bibliografie
- http://en.structurae.de/persons/data/index.cfm?ID=d000206 – imagine Filippo Brunelleschi
- http://ro.wikipedia.org/wiki/Papa_Clement_al_V-lea - imagine Papa Clement al V-lea
- http://ro.wikipedia.org/wiki/Papa_Nicolae_al_V-lea - imagine Papa Nicolae al V-lea
- http://emozionandodipesciolina.blogspot.com/2009_08_01_archive.html - imagine Donato Bramante
- http://temi.provincia.mi.it/bramante/schede/scheda1.html - imagine Santa Maria presso San Satiro
- http://www.lebellezzeditalia.it/lombardia/lombardia_it/milano/milano_it.htm - imagine Santa Maria delle Grazie
- http://www.romeguide.it/chiese/santa_maria_della_pace/eng.html - imagine Santa Maria della Pace
- http://www.fotopedia.com/items/flickr-2663899196 - imagine San Pietro in Montorio
- http://www.christusrex.org/www1/citta/B-Exterior.html - imagine Catedrala San Pietro
- http://www.kekodu.eu/Informatii%20html/Informatii%20San%20pietro.html – text San Pietro
- Viețile pictorilor, sculptorilor și arhitecților - Giorgio Vasari
[1] Pretextul acestei mutări l-a constituit procesul cavalerilor
templieri. Philippe cel Frumos îl invită pe papa Clement al Vlea să
se mute în sudul Franţei pentru a fi aproape de locul unde urma să se
desfăşoare procesul.
[2] După moartea lui Grigore al Xllea poporul a cerut alegerea
unui papă italian ; în momentul în care Urban al VIlea s-a
dovedit a nu fi demn de funcţia ocupată, cardinalii au declarat nulă alegerea
sub pretextul că aceasta fusese făcută sub presiune.
[3] Arhitectura lui Michelangelo se situează, de fapt, la graniţa dintre
renaştere şi manierism, iar ultimele clădiri ale acestuia anunţă barocul.
Sculptura lui Michelangelo este reprezentativă pentru renaşterea clasică.
[4] In 1499 Ludovic al XIIlea, regele Franţei, reia Războaiele
italiene, începute în 1494 de către Carol al VIIIlea. Oraşul Milano
este cucerit de către rmatele fraceze şi ducele Lodovico Sforza este luat
prizonier.
[5] Iniţial sediul papalităţii se afla în Lateran. In 1308 Lateranul este
distrus de un incendiu. Din cauza crizei religioase clădirea nu este reparată,
ajungând în stare de ruină.