I. Exercitarea calităţii de elev:
1) Calitatea de elev al scolii se exercită prin
frecventarea cursurilor şi prin participarea la toate activităţile existente în
programul şcolii.
2) Elevii care nu se află în clasă (fără justificare) la
intrarea cadrului didactic sunt consideraţi absenţi la ora respectivă.
3) Absenţele puse elevilor care au întârziat la lecţii din
motive obiective, se motivează la sfârşitul orei de către profesorul respectiv.
4) Absenţele
datorate îmbolnăvirii elevilor sau altor cazuri de forţă majoră, dovedite
cu acte legale, sunt considerate
motivate.
a) adeverinţă eliberată de medicul cabinetului şcolar sau de medicul de
familie şi avizată de medicul şcolar;
b) adeverinţă sau certificat medical eliberat de unitatea sanitară, în
cazul în care elevul a fost internat în spital, avizat(ă) de medicul şcolar;
c) cererea scrisă a părintelui/tutorelui legal al elevului, adresată
dirigintelui/învăţătorului clasei, fără a se depăşi 5 zile pe semestru
Motivarea absenţelor se face de
către învăţător sau diriginte, în ziua prezentării actelor justificative.
Actele pe baza cărora se face
motivarea absenţelor vor fi prezentate în termen de maxim 7 zile de la reluarea
activităţii elevului şi vor fi păstrate de către învăţător/diriginte pe tot
parcursul anului şcolar. Nerespectarea termenului prevăzut în prezentul articol
atrage, de regulă, declararea absenţelor ca nemotivate
Toate adeverinţele medicale trebuie
să aibă viza cabinetului, care are în evidenţă fişele medicale/carnetele de
sănătate ale elevilor.
II. Drepturile elevilor
Art1.
(1) Toate activitatăţile organizate în unitatea de învăţământ trebuie să se
desfăşoare în spiritual respectului faţă de personalitatea şi demnitatea
elevilor
(2) Nici o activitate organizată în unitatea de învăţământ nu poate leza
demnitatea sau personalitatea elevilor.
(3) Elevul sau, după caz, reprezentantul său legal, are dreptul de a
contesta modalităţile şi rezultatele evaluării. Contestaţia se adresează
cadrului didactic respectiv, care are obligaţia de a motiva/justifica
modalitatea de evaluare şi rezultatele acesteia. În situaţia în care
argumentele nu sunt considerate satisfăcătoare, elevul/reprezentantul său legal
se pot adresa directorului unităţii şcolare, care, pentru soluţionarea
contestaţiei, va desemna profesori de specialitate, care nu predau la clasa
respectivă.
(4) Elevii beneficiază de învăţământ
gratuit.
(5) Elevii pot beneficia de burse sau de alte forme de sprijin material şi
financiar pentru studii, acordate de bănci, în condiţiile legii. Statul îi
sprijină material, cu precădere pe elevii care obţin performanţe, rezultate
foarte bune la învăţătură sau la activităţi artistice şi sportive, precum şi pe
cei cu situaţie materială precară.
(6) Elevii pot beneficia de suport financiar şi din sursele extrabugetare
ale unităţilor de învăţământ de stat.
(7) Conducerea şcolii va pune gratuit, la dispoziţia elevilor, bazele
materiale şi bazele sportive pentru pregătirea organizată a acestora.
(8) În timpul şcolarizării, elevii beneficiază de asistenţă psihopedagogică
şi medicală gratuită. De asemenea, ei au dreptul la bilete cu preţuri reduse,
la spectacole, muzee, manifestări cultural-sportive şi la transportul în comun,
pe baza carnetului de elev, vizat la zi.
(9) Elevii şcolii au dreptul să fie evidenţiaţi şi să primească premii şi
recompense, pentru rezultate deosebite obţinute la activităţile şcolare şi
extraşcolare, precum şi pentru atitudine civică exemplară.
(10) Elevii din învăţământul obligatoriu primesc gratuit manuale şcolare.
Art.2
(1) În şcoală se constituie consiliul elevilor, format din reprezentanţii elevilor de la fiecare clasă.
(2) Consiliul elevilor funcţionează în baza unui regulament propriu, avizat de conducerea unităţii de învăţământ şi care este anexă a regulamentului intern.
(3) Consiliul elevilor îşi desemnează reprezentanţii, elevi din clasele a
V-a – a VIII-a pentru a participa la şedinţele
Consiliului de administraţie a şcolii.
Art.3
(1) Elevii au dreptul să participe la activităţile extraşcolare organizate
de şcoală
(2) Elevilor din Şcoala Generală Nr.2 le este garantată, conform legii,
libertatea de asociere în cercuri şi în asociaţii ştiinţifice, culturale,
artistice, sportive sau civice, care se
organizează şi funcţionează pe baza unui statut propriu, aprobat de
directorul unităţii noastre de
învăţământ.
(3) Exercitarea dreptului la reuniune, conform art.15 alin. (2) din
Convenţia cu privire la drepturile copilului, nu poate fi supusă decât acelor
limitări care sunt prevăzute de lege şi care sunt necesare într-o societate
democratică, în interesul siguranţei naţionale, al ordinii publice, pentru a
proteja sănătatea şi moralitatea publică sau drepturile şi libertăţile altora.
(4) Dreptul la reuniune se exercită în afara orarului zilnic, iar
activităţile pot fi susţinute în unitatea de învăţământ, la cererea grupului de
iniţiativă, numai cu aprobarea directorului. Aprobarea pentru desfăşurarea
acestor acţiuni va fi condiţionată de acordarea de garanţii scrise, oficiale
privind asigurarea, de către organizatori, a securităţii persoanelor şi a
bunurilor.
(5) În cazul în care conţinutul activităţilor care se desfăşoară în
unitatea de învăţământ contravine
principiilor susmenţionate, directorul liceului poate suspenda sau interzice
desfăşurarea acestor activităţi.
(6) În Şcoala Generală Nr.2, libertatea elevilor de a redacta şi difuza
reviste/ publicaţii şcolare , precum şi emisiuni de radio proprii, este
garantată. conform legii.
(7) În cazul în care aceste reviste/ publicaţii, emisiuni conţin elemente
care afectează siguranţa naţională, ordinea publică, sănătatea şi moralitatea,
drepturile şi libertăţile cetăţeneşti sau prevederile prezentului regulament,
directorul va suspenda editarea şi difuzarea acestora.
III. Îndatoririle
elevilor
1. Elevii au datoria de a frecventa cursurile, de a-şi
însuşi cunoştinţele prevăzute de programa şcolară.
2. Elevii trebuie să cunoască şi să respecte: legile
statului; regulamentul şcolar şi cel de ordine interioară; regulile de
circulaţie şi cele cu privire la apărarea sănătăţii; normele şi tehnica
securităţii muncii şi P.S.I; normele de protecţie civilă; normele de protecţie
a mediului.
- Elevi au obligaţia
să poarte asupra lor carnetul de elev, să-l prezinte profesorilor pentru
consemnarea notelor, precum şi părinţilor pentru informare în legătură cu
situaţia şcolară
- Elevii au
obligaţia să poarte asupra lor carnetul de elev, care va fi prezentată la
solicitarea cadrelor didactice sau a personalului şcolii, şi asigură
accesul în incinta şcolii.
- Elevii şcolii
trebuie să aibă o atitudine colegială, un comportament civilizat şi decent
în şcoală, şi în locurile publice.
- În timpul orelor
de curs elevii sunt obligaţi să rămână în clasă la locurile lor, şi să
păstreze liniştea chiar dacă profesorul propunător absentează. Elevul de
serviciu sau responsabilul clasei are obligaţia de a semnala situaţia,
profesorului de serviciu, care va lua măsurile în consecinţă.
- Elevii au
obligaţia să-şi îndeplinească în mod conştiincios sarcinile ce le revin ca
elevi de serviciu pe clasă sau pe şcoală.
- Elevii şcolii
trebuie să aibă o comportare civilizată şi o ţinută vestimentară şi
capilară decentă, atât în şcoală cât şi în afara ei. Părinţii elevilor
care doresc să poarte cercei sau bijuterii de orice fel, sunt obligaţi
să-şi asume responsabilitatea printr-o declaraţie scrisă în cazul unor
eventuale accidente, sau a pierderi/dispariţiei acelor accessorii.
- Accesul în şcoală
se face numai pe poarta principală, pe baza unui act de identitate
prezentat la intrare persoanei de serviciu. Pe timpul orelor de curs,
accesul elevilor în exteriorul şcolii este interzisă. Pentru a putea
părăsi incinta şcolii în timpul programului, în cazuri exvepţionale,
elevii vor solicita aprobarea scrisă a direcţiunii sau a consilierului
educativ.
- Elevii claselor de
servici la poarta şcolii, trebuie să respecte programul stabilit de către
direcţiune. Schimbările faţă de programarea prevăzută trebuie consemnate
în lista care se află în catalogul claselor de servici, şi sunt permise
doar în situaţia în care
- clasa are o
lucrare de scris- schimbarea se referă numai la ora la care se dă
lucrarea, şi este consemnată de profesor ca atare
- când elevul de
servici este bolnav. În acest caz următorul elev din listă preia
serviciul, cel care a lipsit urmând să-şi recupereze serviciul.
Schimbarea se consemnează pe lista din catalog/de la poartă
- elevii de servici
la poartă au obligaţia de a urma programa elevilor de servici, precum şi
regulamentul de care au luat cunoştinţă în prealabil
- Elevii trebuie să utilizeze cu grijă manualele
şcolare primite gratuit şi să le restituie în stare bună, la sfârşitul anului şcolar
.
IV. Este interzis elevilor:
a) să conturbe sub orice formă orele de curs;
b) să distrugă/falsifice documentele şcolare (cataloage,
carnete, foi matricole, legitimaţii)
c) să deterioreze
bunurile din patrimoniul şcolii;
d) să introducă şi să difuzeze în liceu materiale care prin
conţinutul lor cultivă intoleranţa şi violenţa
e) să deţină şi să consume droguri, să consume băuturi
alcoolice sau să fumeze în incinta şi perimetrul şcolii (200m în jurul
clădirii);
f) să introducă în perimetrul şcolii orice tip de arme sau
produse pirotehnice (petarde, pocnitori, spray lacrimogen etc.), care prin
acţiunea lor pot afecta integritatea fizică şi psihică a colectivului de elevi
şi a personalului unităţii de învăţămînt;
g) aruncarea oricărui obiect pe geamuri
h) să se aşeze pe pervazul ferestrelor;
i) să posede şi să difuzeze materiale cu caracter obscen sau
pornografic;
j) utilizarea telefoanelor celulare şi menţinerea acestora
în stare de funcţionare, utilizarea aparatelor MP3 în timpul orelor de curs.
k) să aducă jigniri şi să manifeste agresivitatea în limbaj
şi în comportament faţă de colegi şi faţă de personalul liceului;
l) copiatul, sau orice alt mijloc necinstit de a obţine note
nemeritate;
m) afişarea oricăror materiale fără aprobarea profesorul
coordonator şi a direcţiunii, precum şi inscripţionarea pereţilor şi a
mobilierului şcolar;
n) jocul cu mingea în curtea şcolii ( excepţie fac orele de
educaţie fizică )
o) aruncarea bulgărelor de zăpadă în clădirea, curtea şi
împrejurimile şcolii
p) întroducerea animalelor în incinta şcolii
q) să aibă ţinută, comportamente şi atitudini ostentative şi
provocatoare;
r) stropirea cu apă a altor persoane / bazei materiale, în
clădirea, curtea şi împrejurimile şcolii
Aceste abateri
sunt sancţionate conform prevederilor din prezentul regulament.
V. Recompensarea elevilor
Art 1
Elevii care obţin rezultate
remarcabile în activitatea şcolară şi extraşcolară şi se disting prin
comportare exemplară pot primi următoarele recompense:
a) evidenţiere în faţa colegilor clasei;
b) evidenţiere, de către director, în faţa colegilor de
şcoală sau în faţa consiliului profesoral;
c) comunicare verbală sau scrisă adresată părinţilor, cu
menţiunea faptelor deosebite pentru care elevul este evidenţiat;
d) burse de merit, de studiu sau alte recompense
materiale acordate de stat, de agenţi economici sau de sponsori;
e) premii, diplome, medalii;
f) recomandare pentru trimiterea, cu prioritate, în
excursii sau în tabere de profil din
ţară şi din străinătate;
Art.2
(1) Acordarea premiilor elevilor la sfârşitul anului şcolar
se face la nivelul unităţii de învăţământ, la propunerea dirigintelui, a
consiliului clasei, a directorului şcolii.
(2) Se pot acorda premii elevilor care:
(a) au obţinut primele trei medii generale pe clasă, dar nu
mai mici de 9.00; pentru următoarele trei medii se pot acorda menţiuni;
(b) s-au distins la una sau mai multe discipline de studiu
(c) au obţinut performanţe la concursuri, festivaluri,
expoziţii şi la alte activităţi extraşcolare desfăşurate la nivel local,
judeţean, naţional sau internaţional;
(d) s-au remarcat prin fapte de înaltă ţinută morală şi
civică;
(3) Unitatea de învăţământ şi alţi factori pot stimula
activităţile de performanţă ale elevilor la nivel local, naţional şi
internaţional, prin alocarea unor premii, burse, din partea consiliului
reprezentativ al părinţilor, a agenţilor economici, a fundaţiilor ştiinţifice
şi culturale, a comunităţii locale etc.
VI. Sancţiuni aplicate elevilor
1. Elevii
care săvârşesc fapte prin care se încalcă dispoziţiile legale în vigoare,
regulamentele şcolare şi regulamentul de ordine interioară vor fi sancţionaţi
în funcţie de gravitatea acestora.
2.
Sancţiunile care se
aplică elevilor sunt următoarele
a)
Observaţia individuală :
(1)
Observaţia individuală constă în dojenirea
elevului.
(2)
Sancţiunea se aplică de diriginte/învăţător
sau director.
(3)
(3) Sancţiunea nu atrage şi alte măsuri
disciplinare şi mustrarea individuală;
b) Mustrare / avertisment în faţa clasei şi/ sau în faţa Comisiei de disciplină /Consiliului profesoral al clasei/
şcolii
(1) Sancţiunea se aplică de către diriginte/ învăţător sau
director.
(2) Sancţiunea este
însoţită de scăderea notei la purtare.
(3) Sancţiunea acordată va fi consemnat într-un proces-verbal
semnat de elev deluare la cunoştinţă
c) mustrare/avertisment scris ;
(1) Mustrarea scrisă constă în dojenirea elevului, în scris,
la propunerea consiliului clasei sau a directorului, de către diriginte/învăţător
şi director şi înmânarea documentului părinţilor/tutorilor legali, personal,
sub semnătură
(2) Sancţiunea se înregistrează în catalogul clasei,
precizându-se numărul documentului.
(3) Sancţiunea este însoţită de scăderea notei la purtare.
d) retragerea temporară sau definitivă a bursei (însoţită de
scăderea notei la purtare);
e) eliminarea de la cursuri
pe o perioadă de 3-5 zile şi preaviz de exmatriculare (însoţită de
scăderea notei la purtare);
f) transfer în clasă paralelă (însoţit de scăderea notei la
purtare).
g) mutarea disciplinară într-o altă unitate de învăţământ
(însoţită de scăderea notei la purtare)
(1) mutarea disciplinară într-o altă unitate de învăţământ se
aplică elevilor pentru abateri deosebit de grave, apreciate ca atare de către
consiliul profesoral.
(2) Aplicarea sancţiunii se aprobă de către consiliul
profesoral, la propunerea consiliului clasei sau a directorului.
(3) Sancţiunea se consemnează în registrul de procese-verbale
ale consiliului profesoral, în catalogul clasei, în registrul de evidenţă a
elevilor şi în registrul matricol.
(4) Sancţiunea se comunică părintelui/tutorelui legal şi
elevului, dacă acesta a împlinit 18 ani, în scris, sub semnătură, de către
dirigintele clasei.
(5) Sancţiunea este însoţită de scăderea notei la purtare sub
6,00.
h) Notă
(1) Dacă elevul căruia i s-a aplicat o sancţiune menţionată
la punctele : b)-e) dă dovadă de un comportament ireproşabil pe o perioadă de
cel puţin 8 săptămâni de şcoală până la încheierea semestrului/anului şcolar,
prevederea privind scăderea notei la purtare, asociată sancţiunii, se poate
anula.
(2) Anularea este decisă de cel care a aplicat sancţiunea.
Toate sancţiunile primite se comunică în scris părintelui/ tutorelui
legal.
- Sancţiunile
prevăzute la Capitolul VI, Articolul 2, lit.b-e vor fi stabilite prin
decizia Comisiei de Disciplină prin consultarea Consiliului Profesoral al
clasei întrunită la solicitarea dirigintelui.
- Se vor pedepsi cu
scăderea notei la purtare nerespectarea obligaţiilor prevăzute în
Capitolul III, Articolele 1-10. Anumite categorii de abateri fac obiectul
prevederilor Articolelor 5-7, Capitolul VI.
- Absenţele
nemotivate (inclusiv întârzierile nejustificate) comportă scăderea notei
la purtare după cum urmează:
Nr. absenţe nemotivate/semestru
|
Nota
la purtare
|
Alte sancţiuni
|
7-10
|
9
|
observaţie în faţa clasei
|
11-20
|
8
|
mustrare şi retragerea bursei
|
21-30
|
7
|
mustrare scrisă
|
31-40 sau 15%
din totalul orelor la o singură disciplină
|
6
|
preaviz de mutare disciplinară
|
41-50
|
5
|
|
peste 51 sau cel puţin 30% din totalul orelor la o
singură disciplină
|
4
|
mutare disciplinară
|
- Preavizul de
mutare disiplinară se aplică şi elevilor care absentează nejustificat cel
puţin 40 de ore la diferite discipline de studiu, pe un semestru.
- Mutarea diciplinară se aplică şi
elevilor care absentează nejustificat cel puţin 51 de ore din totalul
orelor de studiu, cumulate pe un semestru.
i. Sancţiunea se aprobă, în consiliul profesoral la
propunerea dirigintelui, prin consultarea directorului. Aprobarea este condiţionată de emiterea, în
prealabil, a preavizului de exmatriculare.
ii. Sancţiunea se consemnează în registrul de procese-verbale
al consiliului profesoral, în catalogul clasei, în registrul de evidenţă a
elevilor şi în registrul matricol.
iii. Sancţiunea se comunică părintelui/tutorelui legal şi
elevului, în scris, sub semnătură, de către dirigintele clasei.
iv. Sancţiunea este însoţită de scăderea notei la purtare sub
6,00.
- Deţinerea/
comercializarea/difuzarea/consumul de droguri, precum şi actele de
violenţă presupune următoarele anunţarea organelor abilitate, şcoala
aplicând măsurile prevăzute de legile în vigoare.
- Fumatul în
perimetrul şcolii (incintă, curte, trotuar şi străzile din jur pe o rază
de 200m) se sancţionează după cum urmează:
prima abatere
|
Observaţie şi anunţarea părinţilor, trimitere la
Cabinetul de Asistenţă Psihopedagogică
Dacă elevul refuză să se prezinte la Cabinetul de
Asistenţă Psihopedagogică, acest lucru va fi anunţat în scris de către
direcţiunea şcolii
|
a doua abatere
|
mustrare cu avertisment
|
a treia abatere
|
mustrare scrisă şi scăderea notei la purtare cu 1 punct
|
a patra abatere
|
preaviz de mutare disciplinară
|
a cincea abatere
|
mutare disciplinară la o altă unitate şcolară
|
- Părinţii/tutorele
legal al elevilor vinovaţi de deteriorarea bunurilor unităţii de
învăţământ plătesc toate lucrările necesare reparaţiilor sau suportă toate
cheltuielile pentru înlocuirea bunurilor deteriorate.
- În cazul în care
vinovatul nu se cunoaşte, răspunderea materială devine colectivă, revenind
întregii clase
- În cazul
distrugerii/ deteriorării
manualelor şcolare primite gratuit, părinţii/tutorele legal al
elevilor vinovaţi înlocuiesc manualul deteriorat cu un exemplar nou,
corespunzător disciplinei, anului de studiu şi tipului de manual
deteriorat, iar în caz de imposibilitate, achită contravaloarea acestuia.
- Contestaţiile
împotriva sancţiunilor se adresează, în scris, consiliului de
administraţie al şcolii în termen de 5 zile de la aplicarea sancţiunii.
- Contestaţia se
soluţionează în termen de 30 de
zile de la depunerea acesteia la secretariatul şcolii.
- Hotărârea
consiliului de administraţie este definitivă.
VII. Transferul elevilor
Elevii au dreptul să se transfere de la o unitate la alta, în conformitate
cu prevederile prezentului regulament şi ale regulamentului intern al unităţii
de învăţământ de la şi la care se face transferul. Aprobările pentru transfer
se dau de către consiliile de administraţie ale celor două unităţi de
învăţământ.
Transferul
elevilor de la o clasă la alta se poate realiza doar cu aprobarea consiliului
profesoral, în urma unui program de consiliere a părinţilor şi elevului de
către psihologul din şcoală.
Gemenii se pot transfera în clasa celui cu media mai mare, sau invers, la
cererea acestora şi a părinţilor/tutorului legal.
VIII. PĂRINŢII
Dispoziţii generale
(1) Părinţii/tutorii legali au dreptul şi obligaţia de a colabora cu
unitatea de învăţământ, în vederea realizării obiectivelor educaţionale.
(2) Părinţii/tutorii legali au obligaţia ca, cel puţin o dată pe lună, să
ia legătura cu învăţătorul/dirigintele
pentru a cunoaşte evoluţia copilului lor.
(3) Părintele, tutorele legal instituit sau susţinătorul legal sunt
obligaţi, conform legii, să asigure frecvenţa şcolară a elevului în
învăţământul obligatoriu.
Comitetul de părinţi al clasei
Art.1. Alegerea
comitetului de părinţi:
(1). Comitetul de părinţi al clasei se alege în fiecare an în adunarea
generală a părinţilor elevilor clasei, convocată de învăţător/ diriginte, care
prezidează şedinţa.
(2) Convocarea adunării generale pentru alegerea comitetului de părinţi al
clasei are loc în primele 30 zile de la începerea cursurilor anului şcolar.
(3)
Comitetul de părinţi al clasei se compune din trei persoane: un preşedinte şi
doi membri;
(4) Dirigintele/învăţătorul clasei
convoacă adunarea generală a părinţilor la începutul fiecărui semestru şi la
încheierea anului şcolar. De asemenea, dirigintele/ învăţătorul sau
preşedintele comitetului de părinţi al clasei pot convoca adunarea generală a
părinţilor ori de câte ori este necesar.
(5) Comitetul de părinţi al clasei
reprezintă interesele părinţilor elevilor clasei în adunarea generală a
părinţilor la nivelul şcolii, în consiliul reprezentativ al părinţilor, în
consiliul profesoral şi în consiliul
clasei.
Art.2. Comitetul de
părinţi al clasei are următoarele atribuţii:
(1) ajută învăţătorii/diriginţii în activitatea de cuprindere
în învăţământul obligatoriu a tuturor copiilor de vârstă şcolară şi de
îmbunătăţire a frecvenţei acestora;
(2) sprijină unitatea de învăţământ şi dirigintele în
activitatea de consiliere şi de orientare socio-profesională sau de integrare
socială a absolvenţilor;
(3) sprijină dirigintele/învăţătorul în organizarea şi
desfăşurarea unor activităţi extraşcolare;
(4) are iniţiative şi se implică în îmbunătăţirea condiţiilor
de studiu pentru elevii clasei;
(5) atrage
persoane fizice sau juridice care, prin contribuţii financiare sau materiale,
susţin programe de modernizare a activităţii educative şi a bazei materiale din
clasă şi din şcoală.
(6)
sprijină conducerea
unităţii de învăţământ şi dirigintele/învăţătorul în întreţinerea, dezvoltarea
şi modernizarea bazei materiale a clasei şi a unităţii de învăţământ.
Art.3. Comitetul de
părinţi şi sponsorizările
(1) Comitetul de părinţi al clasei ţine legătura cu unitatea de învăţământ,
prin dirigintele/ învăţătorul clasei.
(2) Comitetul de părinţi al clasei poate propune, în adunarea generală,
dacă se consideră necesar, o sumă minimă prin care părinţii elevilor clasei să
contribuie la întreţinerea, dezvoltarea şi modernizarea bazei materiale a
clasei sau a unităţii de învăţământ.
(3) Contribuţia prevăzută la alin. (2) nu este obligatorie, iar neachitarea
acesteia nu poate limita, în nici un caz, exercitarea de către elevi a
drepturilor prevăzute de prezentul regulament şi de prevederile legale în
vigoare.
(4) Contribuţia prevăzută la alin. (2) se colectează şi se administrează
numai de către comitetul de părinţi, fără implicarea cadrelor didactice.
(5) Este interzisă implicarea elevilor în strângerea fondurilor.
(6) Dirigintelui/învăţătorului îi este interzis să opereze cu aceste
fonduri.
(7) Fondurile băneşti ale comitetului de părinţi se cheltuiesc la
iniţiativa acestuia sau ca urmare a propunerii dirigintelui/ învăţătorului sau
a directorului, însuşite de către comitet.
(8) Sponsorizarea clasei sau a unităţii de învăţământ nu atrage după sine
drepturi în plus pentru anumiţi elevi.
(9) Se interzice iniţierea, de către şcoală sau de către părinţi, a
oricărei discuţii cu elevii în vederea colectării şi administrării fondurilor
comitetului de părinţi.
Consiliul reprezentativ al părinţilor / Asociaţia de părinţi
Art.4.
La nivelul fiecărei unităţi de învăţământ funcţionează Consiliul
reprezentativ al părinţilor.
Art.5.
(1) Consiliul reprezentativ al părinţilor din unitatea de învăţământ este
compus din preşedinţii comitetelor de părinţi ai fiecărei clase.
(2) Consiliul reprezentativ al părinţilor prevăzut la alin. (1) îşi
desemnează reprezentanţii săi în organismele de conducere ale şcolii.
Art.6.
(1) Consiliul reprezentativ al
părinţilor poate decide constituirea sa în asociaţie cu personalitate juridică,
conform reglementărilor în vigoare.
(2) Consiliul reprezentativ al
părinţilor/ Asociaţia părinţilor se organizează şi funcţionează în conformitate
cu propriul regulament de ordine interioară / statutul asociaţiei.
Art.7. Consiliul
reprezentativ al părinţilor /Asociaţia de părinţi are următoarele atribuţii:
a) susţine unitatea de învăţământ în activitatea de
consiliere şi orientare şcolară sau de integrare socială a absolvenţilor;
b) propune măsuri pentru şcolarizarea elevilor din
învăţământul obligatoriu şi încadrarea în muncă a absolvenţilor;
c) propune unităţilor de învăţământ discipline şi domenii
care să se studieze prin curriculumul la decizia şcolii;
d) identifică surse de finanţare extrabugetară şi propune
Consiliului de administraţie al unităţii, la nivelul căreia se constituie,
modul de folosire a acestora;
e) sprijină parteneriatele educaţionale dintre unităţile de
învăţământ şi instituţiile cu rol educativ în plan local;
f) susţine unităţile de învăţământ în derularea programelor
de prevenire şi de combatere a abandonului şcolar;
g)
se preocupă de
conservarea, promovarea şi cunoaşterea tradiţiilor culturale specifice
minorităţilor în plan local, de dezvoltare a multiculturalităţii şi a
dialogului cultural;
h)
susţine unitatea de
învăţământ în organizarea şi desfăşurarea festivităţilor anuale;
i) susţine conducerea unităţii şcolare în organizarea şi în desfăşurarea consultaţiilor
cu părinţii, pe teme educaţionale;
j) conlucrează cu comisiile de ocrotirea a minorilor, cu
organele de autoritate tutelară sau cu organizaţiile nonguvernamentale cu
atribuţii în acest sens, în vederea soluţionării situaţiei elevilor care au
nevoie de ocrotire;
k) sprijină conducerea unităţii de învăţământ în
întreţinerea şi modernizarea bazei materiale;
Art.8.
(1) Comitetele de părinţi ale claselor /Consiliul reprezentativ al
părinţilor/Asociaţia de părinţi pot atrage resurse financiare extrabugetare,
constând în contribuţii, donaţii, sponsorizări etc., venite din partea unor
persoane fizice sau juridice din ţară şi străinătate, care vor fi utilizate
pentru:
a) modernizarea şi întreţinerea patrimoniului unităţii de
învăţământ, a bazei materiale şi sportive;
b) acordarea de premii şi de burse elevilor;
c) sprijinirea financiară a unor activităţi extraşcolare;
d) acordarea de sprijin financiar sau material copiilor care
provin din familii cu situaţie materială precară;
e) alte activităţi care privesc bunul mers al unităţii de
învăţământ sau care sunt aprobate de adunarea generală a părinţilor.
(2) Personalul didactic nu
operează cu aceste fonduri.
(3) Fondurile colectate în condiţiile
aliniatului (1) se cheltuiesc numai prin decizia organizaţiilor părinţilor, din
proprie iniţiativă, sau în urma consultării consiliului de administraţie al
unităţii de învăţământ.
Art. 9.
(1) Colectarea şi administrarea sumelor destinate întreţinerii, dezvoltării
şi modernizării bazei materiale a unităţii de învăţământ, reprezentând o
cotă-parte din contribuţia prevăzută la art. 48 din Regulamentul de organizare
şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar, se face numai de către consiliul reprezentativ al părinţilor.
(2) Personalul didactic nu operează cu aceste fonduri.
(3) Fondurile colectate de consiliul
reprezentativ al părinţilor se cheltuiesc numai prin decizia acestuia, din
propria iniţiativă sau în urma consultării consiliului de administraţie al
unităţii de învăţământ..
(4) Adunarea generală a asociaţiei
părinţilor din unitatea de învăţământ stabileşte suma de bani care poate să se
afle permanent la dispoziţia consiliului reprezentativ al părinţilor şi care să
fie folosită pentru situaţii urgente, la solicitarea consiliului de
administraţie al unităţii de învăţământ..
IX. Evaluarea rezultatelor elevilor
Art.1.
Evaluarea rezultatelor la învăţătură se realizează în mod ritmic, pe
parcursul semestrelor sau în vacanţele şcolare, conform prevederilor
Ministerului Educaţiei şi Cercetării.
Art.2.
Instrumentele de evaluare se stabilesc în funcţie de vârsta şi de
particularităţile psiho-pedagogice ale elevilor şi de specificul fiecărei
discipline. Acestea pot fi:
a) lucrări scrise;
b) activităţi practice;
c) referate şi proiecte;
d) interviuri;
e) portofolii;
f) alte instrumente stabilite de catedrele/comisiile metodice şi aprobate
de director sau elaborate de Ministerul Educaţiei şi Cercetării ori de
inspectoratul şcolar.
Art.3.
(1) În clasele din învăţământul primar, aprecierea rezultatelor elevilor se
face prin calificative sau prin alte forme de apreciere, respectând
reglementările Ministerului Educaţiei şi Cercetării.
(2) Notele/calificativele acordate se comunică, în
mod obligatoriu, elevilor, se trec în catalog şi în carnetul de elev, de
către profesorul/învăţătorul care le acordă şi se comentează cu părinţii.
(3) Numărul de note acordate fiecărui elev, la fiecare disciplină de
studiu, exclusiv nota de la teză, trebuie să fie cel puţin egal cu numărul
săptămânal de ore de curs prevăzut în planul de învăţământ. Fac excepţie
disciplinele cu o oră de curs pe săptămână, la care numărul minim de
note/calificative este de două.
(4) Elevii aflaţi în situaţie de corigenţă vor avea cu cel puţin o notă/ un
calificativ în plus faţă de numărul de note/calificative prevăzut la alin. (4)
al prezentului articol, ultima notă/ultimul calificativ fiind acordat, de
regulă, în ultimele două săptămâni ale semestrului.
(5) Disciplinele la care se susţin teze se stabilesc de Ministerul
Educaţiei şi Cercetării.
(6) Tezele se susţin în perioada legală stabilită de MECT
(7) Notele la teze, cu o pondere de 25% din media semestrială, se
analizează cu elevii într-o oră şcolară special destinată şi se trec în catalog
cu cel puţin două săptămâni înaintea încheierii semestrului.
(8) Tezele se păstrează în şcoală până la sfârşitul anului şcolar şi pot fi
consultate de părinţii elevilor, în prezenţa profesorului care predă disciplina
de studiu respectivă şi care a acordat nota.
X. Încheierea situaţiei şcolare
Art.1.
(1) Consiliul profesoral al şcolii
validează situaţia şcolară a elevilor, pe clase, în şedinţa de încheiere a cursurilor
semestriale şi anuale, iar secretarul consiliului o consemnează, în procesul-verbal,
menţionându-se numele celor promovaţi, corigenţi, repetenţi, amânaţi,
exmatriculaţi, precum şi numele elevilor cu note la purtare mai mici de 7,00.
(2) Situaţia şcolară a elevilor corigenţi, amânaţi sau repetenţi se
comunică, în scris, părinţilor/ tutorilor legali, de către diriginte/învăţător,
în cel mult 10 zile de la încheierea fiecărui semestru/an şcolar.
(3) Pentru elevii amânaţi sau corigenţi, învăţătorul/ profesorul de
specialitate comunică părinţilor/tutorilor legali, în scris, programul de
desfăşurare a examenelor de corigenţă şi perioada de încheiere a situaţiei
şcolare.
(4) Situaţia şcolară anuală a tuturor elevilor, cu specificarea mediei
generale, se afişează la avizierul unităţii de învăţământ şi pe uşile claselor
de către diriginţi, în termen de 3 zile de la încheierea cursurilor.
(5) În alte situaţii decât cele prevăzute în prezentul regulament, nici un
document şcolar nu poate fi făcut public fără acordul elevului/absolventului,
dacă este major, sau al părintelui/tutorelui legal, cu respectarea art. 83 din
Legea 272/2004, privind protecţia şi promovarea drepturilor copilului.
XI. PERSONALUL DIDACTIC, DIDACTIC AUXILIAR
ŞI NEDIDACTIC
Art.1.
Legea
Învăţământului şi Legea privind Statutul Personalului Didactic, cu modificările
şi completările ulterioare reglementează funcţiile, competenţele,
responsabilităţile, drepturile şi obligaţiile personalului didactic de predare
şi de instruire practică şi ale personalului didactic auxiliar.
Art.2.
(1) Personalul din învăţământ are obligaţia de a participa la programe de
formare continuă, în conformitate cu specificul activităţii şi cu
reglementările în vigoare, pentru fiecare categorie.
(2) Personalul din învăţământ trebuie să aibă o ţinută morală demnă, în
concordanţă cu valorile educaţionale pe care
le transmite elevilor, o vestimentaţie decentă şi un comportament
responsabil.
(3) Personalul din învăţământ are obligaţia să sesizeze, la nevoie,
instituţiile publice de asistenţă socială/educaţională specializată, Direcţia
de protecţie a copilului, în legătură cu aspecte care afectează demnitatea,
integritatea fizică şi psihică a elevului/copilului.
(4) Personalul din învăţământ trebuie să dovedească respect şi consideraţie
în relaţiile cu elevii, părinţii/reprezentanţii legali ai acestora.
(5) Personalului din învăţământ îi este interzis să desfăşoare acţiuni de
natură să afecteze imaginea publică a elevului, viaţa intimă, privată şi
familială a acestuia.
(6) Personalului din învăţământ îi este interzisă aplicarea de pedepse
corporale, precum şi agresarea verbală sau fizică a elevilor şi/sau a
colegilor.
(7) Se interzice personalului didactic să condiţioneze evaluarea elevilor
sau calitatea prestaţiei didactice la clasă de
obţinerea oricărui tip de avantaje, de la elevi sau de la părinţii/ aparţinătorii/reprezentanţii
legali ai acestora. Astfel de practici, dovedite, se sancţionează cu excluderea
din învăţământ.
XII. DISPOZIŢII FINALE
a) Prezentul
regulament va fi adus la cunoştinţa elevilor şi a părinţilor sau
reprezentanţilor legali ai acestora;
b) Prezentul
regulament este valabil, până când consiliul de administrare consideră necesară
modificarea sa în funkţie de necesităţi.