Revolutia din 1848
prezinta o importanta deosebita in istoria Romaniei.Ea constituie un eveniment de cea
mai mare insemnatate in evolutia societatii de la lumea feudala la cea
capitalista pe intreg teritoriul tarii noastre,prilejuind afirmarea
solidaritatii nationale si intarirea ideii de eliberare si unitate nationala.
In ansamblul revolutiei
romanesti,cea din Transilvania a luat proportiile cele mai mari
si a durat cel mai
mult,din martie 1848 pana in august 1849.Aici miscarea maselor taranesti pentru
dreptatea si libertatea sociala si nationala a cunoscut o mai mare
amploare,manifestandu-se pe o durata mai lunga.Contradictiile de clasa au fost
aici mult mai adanci.In plus,revolutia a avut si caracter national,intrucat
iobagii erau in covarsitoarea lor majoritate romani,iar nobilii,exploatatorii
si asupritorii de veacuri,erau aproape,in exclusivitate maghiari.
Revolutia de la 1848-1849 a pus la
ordinea zilei problemele fundamentale,sociale si nationale ale
Transilvaniei:desfiintarea iobagiei,asigurarea liberei dezvoltari,a relatiilor
capitaliste,eliberarea nationala a romanilor.Ea a fost o revolutie
antifeudala,antiabsolutista,
avand un caracter
burghezo-democratic.
Ecourile izbucnirii revolutiei la
Paris in 22 februarie 1848,Viena 13 martie si Pesta 15 martie au contribuit in
Transilvania la declansarea unor manifestatii orasenesti la
Arad,Timisoara,Oradea,Cluj,Targu-Mures,Alba-Iulia,s.a.La 18 martie sunt
adoptate legile revolutiei maghiare,care introduc o serie de libertati
democratice si transformari structurale
in Ungaria,dar
manifesta totodata limite accentuate in ceea ce priveste problemele sociale si
nationale.Robotele si
dijmele au fost desfiintate,fostii iobagi devin liberi,dar marea masa a
jelerilor era lasata
mai departe la bunul plac al nobilimii.Aceasta se explica prin faptul ca forta
sociala conducatoare a
revolutiei maghiare de la 1848 a fost in special nobilimea mica si mijlocie,burghezia
fiind inca prea slaba aici.Desi Transilvania era populata in majoritate de
romani,nobilimea liberala maghiara actiona in scopul mentinerii “unitatii
statale a teritoriului
sfintei coroane
ungare”.Nationalitatile din Ungaria(slavii,romanii,s.a.),nu erau recunoscute de
legile revolutiei
maghiare,impunandu-li-se limba maghiara in viata publica.Mai mult decat atat
legile amintite prevedeau anexarea Transilvaniei la Ungaria,impotriva vointei
imensei majoritati a populatiei.”Uniunea” urma sa fie a fi votata de dieta de
la Cluj,formata din repre-
zentantii
aristocratiei maghiare din Transilvania,care considerau incorporarea
principatului la Ungaria ca principala problema a revolutiei,actionand in acest
sens cu o deosebita precipitare,
in mod fortat.Aceasta
a dus la scindarea fortelor revolutionare romane si maghiare,in fata inamicului
comun:absolutismul habsburgic.
Ideea luptei comune romano-maghiare
era vie la inceput,dar ea era tot mai mult subminata de atitudinea conducerii
revolutiei maghiare fata de problema nationala.Deosebit de puternica era ideea
unirii tuturor romanilor intr-un singur stat,idee generata de intreaga
dezvoltare social-economica si culturala anterioara.Unii dintre carturarii
transilvaneni stabiliti
in principate se reintorc
pe ascuns in Transilvania si mobilizeaza poporul la lupta pentru drepturile ce
erau refuzate.La 24 martie profesorul Simion Barnutiu lanseaza o proclamatie in
care cere recunoasterea romanilor ca natiune politica si se pronunta pentru
desfiintarea iobagiei.La adunarea romano-maghiara de la Targu-Mures din 25
martie,revolutionarii romani,in frunte cu Avram Iancu si Alexandru Papiu
Ilarian,pun problema eliberarii fara despagubiri din jugul iobag.O alta
intrunire are loc la Cluj in 28 martie,intelectualii romani cerand inca o data
drepturi pentru natiunea lor.Framantari sociale si nationale se produc
indeosebi in M-tii Apuseni,in Banat,la Brasov si in alte regiuni.
Adunarile aveau drept obiect fixarea
liniei de conduita a poporului roman in noile imprejurari istorice;ele se
desfasurau paralel cu puternice miscari taranesti pentru pamant si
libertate.Puternica presiune a maselor populare,tendinta intelectualitatii
romanesti de a realiza
o unitate a poporului
roman a determinat convocarea primei adunari de la Blaj la 30 aprilie.Chemarea
lui Aron Pumnul,copiata de studentii din Blaj,in ciuda oprelistilor si a
piedicilor puse de autoritati,a fost larg raspandita in satele
Transilvaniei,unde tinerii intelectuali le vorbeau taranilor despre libertate,despre
puterea nationalitatii romanesti.Vorbele lor au gasit un profund
ecou:”Noi-declarau locuitorii-de ne-or frige,de ne-or fierbe,de-am sti ca ne-am
poptopi cu toti acolo,tot am mere pe ziua pusa la Blaj cu satu”.
Adunarea,la care a participat,prin
reprezentantii sai “o natiune intreaga”,era o adevarata
Adunare nationala.Cei
peste 4 000 de tarani adunati la Blaj din toate partile Transilvaniei,ascultand
cu evlavie cuvintele tribunilor lor,exprimau cu hotarare:”Iobagi,ne juram,mai
mult nu vom fi,ori vor sterge domnii iobagia,ori nu…Serbi nu vrem sa mai
fim,mai bucuros vom muri”.
Venirea lui Iancu si Buteanu in
fruntea muntenilor,a motilor a starnit in multime un entuziasm de
nedescris.Prezenta lui Iancu,dupa expresia lui Baritiu,a conferit adunarii
“maretia de sarbatoare si de lupta”,tribunul deja “era al intregului popor
rasculat din Transilvania”.Acest contact si aceasta fuziune intre conducatori
si popor aveau sa dea forta revolutiei de la 1848 din Transilvania si sa se
manifeste mai puternic la cea de-a doua adunare de la Blaj,din 3-15 mai
1848.Cei peste 40 000 de oameni de pe campia Blajului,prin forta,dar si prin
spiritul de ordine si intelepciunea ce le-au dovedit,au impresionat adanc pe
contemporani,romani sau straini.”Asa ceva –noteaza Meszaros Karoly-n-a prea
vazut vreodata Europa”.In acelasi sens,generalul Schurter,reprezentantul
armatei austriece,marturiseste ca “o adunare de popor atat de numeros,care sa
fie condus in atata liniste,sa dovedeasca atata cultura,atata superioritate,atat
entuziasm nobil” nu mai vazuse in toata Europa.Nicolae Balcescu inchina un
adevarat imn zilei de 15 mai 1848 considerata “zi de lumina,de libertate si de
marire romana”,cand un “popor intreg”,raspunzand celora ce vorbeau de unirea cu
Ungaria,declara :”Noi vrem sa ne unim cu Tara”.Balcescu subliniaza ca
revolutionarii din Tara Romaneasca “crezura ca trebuie a urma dupa pilda
ardelenilor”.
La adunarea de la Lugoj(3-5 mai) si
la congresul bisericesc de la Timisoara,reprezentantii romanilor banateni au
formulat revendicari asemanatoare cu cele de la Blaj,in vederea ridicarii
sociale si a participarii romanilor la viata publica.Colaborarea permanenta
intre revolutionarii din cele 3 tari romane avea ca obiectiv coordonarea si
impletirea actiunilor revolutionare din Carpati.Cele 2 deputatiuni alese la
Blaj au fost impiedicate in indeplinirea misiunii lor,comitetul permanent a
fost dizolvat,iar la 29 mai 1848 dieta reactionara de la Cluj a incuviintat
anexarea Transilvaniei la Ungaria,sfidand hotararile reprezentantilor celei mai
numeroase si mai vechi natiuni,intruniti pe Campia Libertatii.Cateva zile mai
tarziu,”uniunea” a fost sanctionata si de imparat.
La indemnul lui Balcescu,A.T. Laurian
initiaza tratative cu reprezentantii guvernului de la Pesta,dar fara rezultat.
In
cursul lunii septembrie,din nou,Campia Libertatii de la Blaj e martora unor
acte si fapte memorabile inscrise cu litere de aur si de foc in analele
istoriei poporului roman.Daca adunarea din 15 mai poate fi socotita adunarea
eliberarii nationale si sociale a poporului roman,cea din septembrie,la care au
participat circa 60 000 de oameni,este cea a organizarii rezistentei sale
armate.Nucleul principal era alcatuit din oastea motilor,de sub conducerea lui
Avram Iancu,care spunea:”Uitati-va pe camp romanilor,santem multi ca cucuruzul
brazilor.Santem multi si tari,ca Dumnezeu e cu noi”.”Noi suntem oamenii
libertatii.Pentru aceasta s-au rasculat,au varsat sange si sant gata a mai
varsa inca,pana mai exista un roman”.
Este cuprinsa aici o
intreaga conceptie,rod al experientei istorice a intregului popor roman,pentru
care libertatea a fost sensul existentei.
La 16-28 decembrie 1848,adunarea
de la Sibiu a fruntasilor romani reinnoieste protestul contra “üniunii”.Trupele
revolutionare maghiare,sub conducerea generalului Iosif Bem,revolutionar
polonez,au reusit sa opreasca inaintarea armatei imperiale,eliberand treptat
Transilvania,pana in martie 1849.
In primavara anului 1849,Avram
Iancu a incercat sa se apropie de Kossuth,tratativele fiind purtate in M-tii
Apuseni prind deputatul din Bihor in Parlamentul de la Pesta,Ioan
Dragos:Abrudul a fost atacat de un detasament maghiar condus de Hatvany,iar
revolutionarul roman Ion Buteanu a fost prins si spanzurat.Cruzimile nemesinii
intreceau orice limita,Ioan Dragos si-a pierdut viata si alti
fruntasi.Conducerea revolutiei maghiare in frunte cu Kossuth continua sa apere
interesele nobilimii liberale,refuzand acordarea drepturilor nationale.La 14
iulie 1849 a fost semnat la Seghedin,de catre Balcescu,Bolliac si Kossuth,dupa
lungi si greoaie tratative,proiectul de pacificare romano-ungar,care cuprindea
in 18 puncte,declaratia de principiu asupra asigurarii drepturilor nationale
minimale ale romanilor,colaborarii politice revolutionare romano-maghiare si
prevederi referitoare la organizarea armatei revolutionare romanesti,ce urma sa
lupte alaturi de maghiari,impotriva armatelor contrarevolutionare imperiale si
tariste.La 28 iulie au fost recunoscute drepturile nationale ale romanilor si
slavilor din Ungaria.
Armata revolutionara de sub comanda
generalului Bem a fost infranta langa Sighisoara,la Albesti,unde a cazut si
poetul revolutionar maghiar Petofi Sandor.In urma capitularii unor generali si
ca urmare a superioritatii militare a fortelor
contrarevolutionare,interventioniste,armistitiul de la Siria,in apropierea
Aradului(13 august 1849) a marcat infrangerea revolutiei.Cauzele acestei
infrangeri rezida in dezbinarea fortelor romane si maghiare,precum si in interventia
externa contrarevolutionara,conjugata,habsburgica si tarista.
Revolutia burghezo-democratica din
1848-1849 nu a rezolvat problemele nationale si sociale din Transilvania,dar
desfiintarea iobagiei nu a mai putut fi anulata,a ridicat probleme sociale si
nationale asemanatoare in cele 3 tari romane,inlaturarea iobagiei,dezvoltarea
noilor forte sociale,asigurarea libertatii nationale,a independentei si
unitatii;a fost o componenta importanta a revolutiei democratice europene.
Datorita infrangerii revolutiei de
catre reactiunea interna si interventia imperiilor vecine,programul
revolutionar de la 1848 se va infaptui treptat intr-un mod specific si intr-o
perioada indelungata.
BIBLIOGRAFIE:
N.Adaniloaie,Dan Berindei, Revolutia de la
1848 in Tarile Romane(Culegere de studii)-Istoria Romaniei(Compendiu)
Stefan Pascu,Victor Cherestesiu, Revolutia de la 1848-1849 din
Transilvania
http://enciclopediaromaniei.ro/wiki/Revoluţia_de_la_1848_în_Transilvania
Lazar Dragos, Clasa a VII-a B