duminică, 4 decembrie 2011

Crestinismul la romani


  Întemeierea Bisericii noastre a avut loc atunci cand Duhul Sfant s-a pogorat asupra Apostolilor  din Ierusalim. Crestinusmul a ajuns in Dacia odata cu trupele Imperiului roman.
Originea apostolica a crestinismului in spatiul carpato-pontic care ar cobori  inceputurile crestinismului in aceste teritorii in secolul | ramane doar o ipoteza: evanghelizarea „Scythiei”de catre Sf. Apostol Andrei ,care deocamdata nu are alt suport documentar. Alte izvoare literare despre crestinismul daco-roman sunt contradictorii, astfel incat aparitia religiei crestine in Dobrogea si in stanga Dunarii e dovedita de unele obiecte cu insemnari  crestine . Asemenea documentelor arheologice sunt putine, si cu o datare nu tocmai sigura. In secolul al III-lea s-au gasit unele cruciulite la Barbosi ,si opaite la Tomis.O inscriptie funerara de la Tomis pare sa dovedeasca existenta unor famili in care unii membri erau pagani, alti crestini.
In general obiectele paleocrestine sunt mai rare in secolele al II-lea si al III-lea peste tot in lumea romana. Din teritoriile extracarpatice nici un obiect crestin nu pare sa fie din secolul al III-lea.
Au fost perioade cand imparatii s-au dovedit toleranti fata de crestini .Crestini nu erau insa priviti cu simpatie intr-o epoca in care pe seama necredintei lor se puneau  diversele nenorociri abatute asupra Imperiului.De aceea crestinii se fereau de regula sa faca publica apartenenta lor la noua religie. Dezvoltarea crestinismului atat in Scythis Minor cat si in lumea daco-romana nord-danubiana ,va cunoaste un alt ritm dupa ce in anul 313,prin legea de la Milano ,imparatul Constantin cel Mare acorda libertatea de credinta crestinilor .Comunitatile crestine se inmultesc nestanjenit in timp ce paganismul incepe sa piarda teren.
In Trnsilvania ,la procesul crestinusmului au contribuit doua aspecte:religia oficiala a Imperiului ,care nu mai avea spijinul statului roman, sicrestinii care existau in timpul provinciei nu –si mai ascundcredinta iar dupa retragerea aureliana pot sa faca prozelitism.
In repertoriul materialelor gasite in Transilvania din secolele IV-VI fac parte si opaite de lut cu cruce (Apulum , Potaissa)opaite de bronz (Bucium in jud.Salaj ,Gherla) opaite de  bronz cu cruce si porumbel care reprezinta simbolul Santului Duh,cruci si simboluri crestinepe vase de ceramica.Foarte interesant este fragmentul de candelabru de bronz de la Biertan din jud Sibiupe care se afla o inscriptie in latina : Ego Zenovius votum posui adica eu Zenovius am pus ofrande .O inscriptie asemanatoare s-a descoperit si la Porolissum.
La Jabar din jud Timis si Palatca din jud Cluj s-au descoperit sigilii de lut folositre la stampilarea paini euharitice.
In Oltenia si Banat ,descoperirile de obiecte crestine se grupeaza mai ales in zonele reinglobate Imperiului :Drobeta, Tibiscum, Romula Slaveni si mai ales Sucidava aici s-au gasit opaite cu semnul crucii ,catrme graffiti pe vase.
Obiectele paleocrestine din secolul al IV-lea descoperite in fosta provincie traiana sunt aproape toate produse de import din Italia ,Pannonia Ilyricum .
Ostogotii din Transilvania s-au crestinat cel putin conducatorii lorspre sfarsitul secolului al V-lea cand gepizii au fost crestini de rit arian.
Comunitatile crestine se infiripeaza in secolul al |V-lea si in zonele extracarpatice atat in randul populatiei autohtone cat si printe alogeni.
Prin tratatul din 332 Constantin cel mare impune vizigotilor asigurarea libertatii de credinta pentru crestini.In anul 341 este consacrat episcop al Gothiei nord-dunarene Ulfila ,care a predicat crestinismul si a condus biserica arianade acolo pana in 348.
Intr-o vreme cand Biserica nu elaborasecanoane privitoarela practicile funerare ,distingerea mormontelor crestine de celelalte se face anevoie in principiu mormintele crestine sunt de inhumatie , orientare vest-est fara inventar.In necropolelede tip Santana de Mures-Cerneahov din secolul al v-lea se constata putine morminte care corespund ritualului crestin.
Crestinismul a reprezentat in zonele nord-danubiene o importanta fateta a romanismului ,contribuind la desavarsirea unor procese etnice de la mijlocul si din a doua jumatate a mileniului |.
Biografie:
Mihai Brabulescu ,Dennis Deletant ,Keith Hitchins,Serban Papacostea si Pompiliu Teodor, Istoria Romaniei ,Editura Corint pag 87-89
                                                                                                Manuela Calbaza
                                                                                                Clasa a VIII-A