miercuri, 23 februarie 2011

Veselie si baschet violet*


Am în urma mea 36 ani de când joc baschet conştient! Poate am făcut-o şi mai de timpuriu, însă nu ţin minte chiar tot! Baschetul înseamnă pentru mine, în primul rând bucuria de a trăi, aprecierea că sunt sănătos şi pot face mişcare, plăcerea de a împărtăşi cu ceilalţi, prin mişcare, semnale energiei pozitive dăruite, zâmbet şi culoare.
Adesea am auzit pe parcursul carierei mele, persoane care vorbeau despre performanţă, despre baschet de performanţă! Întotdeauna m-am întrebat ce mama zmeului e aia?! Oare ei au habar ce e? Sau mai bine aş întreba următoarele…care e deosebirea dintre baschet pur şi simplu şi baschet de performanţă? De când bucuria jocului este înlocuită de obţinerea de scop? Rezultate, victorii, performanţe… rezultate! Bleah! Toate au rolul lor, dar copiii aşteaptă altceva de la noi… vă garantez! Ei vor să râdă, să se bucure de joc, călătoria e mai importantă decât capetele drumului. Poate doar în ochii mei…cine ştie?!
În opinia mea, majoritatea celor care se ocupă de baschet se ascund după aceasta sintagmă, prea puţin înţeleasă. M-am uitat în dictionar şi am găsit “baschet” şi “performanţă” şi m-am lămurit!!!
“PERFORMANŢĂ”, performanţe, s.f., rezultat (deosebit de bun) obţinut de cineva într-o întrecere sportivă.
“BASCHET”, s.n., joc sportiv între două echipe a câte cinci jucători, în care mingea se aruncă într-un coş fixat de un stâlp pe terenul echipei adverse.
Prin urmare, baschetul de performanţă, este în esenţă: “Jocul sportiv între două echipe a câte cinci jucători, în care mingea se aruncă într-un coş fixat de un stâlp pe terenul echipei adverse cu scopul de a obţine un rezultat (deosebit de bun) într-o întrecere sportivă!”
Am reţinut doar că baschetul de performanţă nu se deosebeşte deloc de baschetul pur şi simplu, până la urmă! Am demolat mitul! Iuhuuuuu!!!
De acum încolo voi zice doar: “JOC BASCHET!” în loc de “joc baschet de performanţă”, mi se pare mai cuprinzător. Bucuria de a juca baschet nu poate fi înlocuită de bucuria de a juca baschet de performanţă. Lumea are o percepţie falsă asupra termenilor. Ar fi minunat daca unii antrenori şi-ar mai schimba optica în această privinţă.
Eu unul m-am hotărât! Voi antrena baschet… iar performanţa vine de la sine, daca îţi faci treaba cum trebuie, profesional, corect, cu energie, cu dragoste, aşa cum am învăţat de la propriul meu antrenor din copilărie, prof. Octavian Şerban de la Mediaş, NU AI CUM să nu REUŞEŞTI.

Mihai CORUI

Antrenor, BC Together Târgu-Mureş

*Material preluat din cotidianul "Zi de zi"/22.02 2011 Considerand ca Mihai Corui este un apropiat al scolii noastre si ca ideea exprimata in acest material are relevanta pentru ceea ce dorim si noi sa promovam,credem materialul ideal pentru a fi supus atentiei elevilor, parintilor si dascalilor de la scoala noastra. E o filosofie pe care o consideram corecta!(nota red.)