sâmbătă, 5 februarie 2011


 Iniţial nu se ştia sigur dacă lucrarea aparţine lui Leonardo. Totuşi,datorita măiestriei cu care a fost creată şi datorită atenţiei acordatădetaliului, nu poate fi atribuită altcuiva, mai ales că artistul a facut schiţe cetrimit la aceasta lucrare.Este una dintre capodoperele lui Da Vinci. A fostprima lucrare realizată de Leonardo ca maestru independent, într-un stilsigur şi matur, pictura fiind emblematică pentru maniera artistului. În egalămăsură, compoziţia ofera curioşilor şansa de a descoperi elementelespecifice, influenţele şi tehnicile folosite de Leonardo, unele dintre eleinedite.Lucrarea este tributară stilului folosit de Andrea del Verrocchio,Leonard lucrând în adolescenţă în atelierul acestuia. În epocă nu existau şcolide pictură în sensul modern al termenului, ci fiecare maestru avea pe langa elmai mulţi ucenici, care incepeau prin a-l limita, formându-şi mai tarziu un stilpropriu. Un alt exemplu al acestei influenţe este o masă din marmură din"Buna Vestire", plasată între personaje, care imită sarcofagul realizat deVerrocchio în Basilica San Lorenzo în aceeaşi perioadă.În "Buna Vestire" se remarca şi o altă calitate artistică şi ştiinţificăa lui Leonardo, respectiv atenţia acordată de acesta naturii şi observăriicelor mai mici detalii. Florile existente în compoziţie, de exemplu, suntsurprinzator de reale, dovedind că artistul le studiase în amănunt în natură.Varietatea acestora, completată de o interpretare realistă (complet diferităde cea simbolică de până atunci) sunt şi o trimitere la pasiunea lui Leonardopentru ştiinţă şi descoperiri. Chiar dacă la nivel compoziţional în "BunaVestire" există şi anumite stângăcii, datorate lipsei de experienţă aartistului, acesta a reuşit să folosească o reprezentare tridimensională,foarte dificilă, vizibilă chiar în cele mai mici detalii.Această pictura reprezintă momentul în care arhanghelul Gavriladuce vestea cea bună Fecioarei Maria, spunându-i că va purta în pantece peFiul lui Dumnezeu. Pictura a fost cunoscută abia în 1867, când a fost mutatăde la o mânăstire la Galeriile Uffizi.
Bibliografie:
Adina Farcas, cls.a V-a A