Iniţial nu se ştia sigur dacă lucrarea
aparţine lui Leonardo. Totuşi,datorita măiestriei cu care a fost creată şi
datorită atenţiei acordatădetaliului, nu poate fi atribuită altcuiva, mai ales
că artistul a facut schiţe cetrimit la aceasta lucrare.Este una dintre
capodoperele lui Da Vinci. A fostprima lucrare realizată de Leonardo ca maestru
independent, într-un stilsigur şi matur, pictura fiind emblematică pentru
maniera artistului. În egalămăsură, compoziţia ofera curioşilor şansa de a
descoperi elementelespecifice, influenţele şi tehnicile folosite de Leonardo,
unele dintre eleinedite.Lucrarea este tributară stilului folosit de Andrea del Verrocchio,Leonard
lucrând în adolescenţă în atelierul acestuia. În epocă nu existau şcolide
pictură în sensul modern al termenului, ci fiecare maestru avea pe langa elmai
mulţi ucenici, care incepeau prin a-l limita, formându-şi mai tarziu un
stilpropriu. Un alt exemplu al acestei influenţe este o masă din marmură
din"Buna Vestire", plasată între personaje, care imită sarcofagul
realizat deVerrocchio în Basilica San Lorenzo în aceeaşi perioadă.În "Buna
Vestire" se remarca şi o altă calitate artistică şi ştiinţificăa lui
Leonardo, respectiv atenţia acordată de acesta naturii şi observăriicelor mai
mici detalii. Florile existente în compoziţie, de exemplu, suntsurprinzator de
reale, dovedind că artistul le studiase în amănunt în natură.Varietatea
acestora, completată de o interpretare realistă (complet diferităde cea
simbolică de până atunci) sunt şi o trimitere la pasiunea lui Leonardopentru
ştiinţă şi descoperiri. Chiar dacă la nivel compoziţional în
"BunaVestire" există şi anumite stângăcii, datorate lipsei de
experienţă aartistului, acesta a reuşit să folosească o reprezentare
tridimensională,foarte dificilă, vizibilă chiar în cele mai mici
detalii.Această pictura reprezintă momentul în care arhanghelul Gavriladuce
vestea cea bună Fecioarei Maria, spunându-i că va purta în pantece peFiul lui
Dumnezeu. Pictura a fost cunoscută abia în 1867, când a fost mutatăde la o
mânăstire la Galeriile Uffizi.
Bibliografie:
Adina Farcas, cls.a V-a A