Orice comportament produce consecințe imediate sau pe termen lung. Consecințele la rândul lor pot să întărească viitoarele comportamente sau să le penalizeze.
O
întărire este acea situație/stimul care
survine după executarea unui comportament
și care îi sporește manifestările
viitoare .
Întărirea este
definită funcțional , prin efectele pe care le are asupra comportamentului
, nu o calitate intrinsecă ,
invariabilă , a situației/stimului, de unde rezultă că nu trebuie să identificăm
întărirea cu recompensa.
Întărirea unui
comportament definește o situație de învățare.Subiectul
învață că există o relație între
comportament și consecințe: :” Dacă faci
X beneficiezi de Y”, învățarea respectivă
constituind-o învățarea operantă sau condiționarea operantă(Skinner
1958, 1974, Tolman 1947).
Întăririle pot
să fie pozitive și negative. Calitatea de pozitiv și negativ nu se referă la
efectul întăririi ca benefic sau aversiv
ci la modul în care se aplică întărirea.
Întărirea
pozitivă vizează menținerea sau intensificarea comportamentului printr-o
anumită stimulare.
Întărirea negativă se referă la
menținerea sau la intensificarea unui comportament prin încetarea sau reducerea
unei stimulări aversive. Această procedură îl face pe copil să se comporte
într-un fel, și invers, îl oprește să se
comporte într-o manieră indezirabilă( Herbert Martin, 1981).
Exemple:
pentru a nu fi
amendați respectăm regulile de circulație, pentru a nu primi o notă mică învățăm .
amendați respectăm regulile de circulație, pentru a nu primi o notă mică învățăm .
Întărirea
negativă intensifică două clase de
comportamente: evaziunea și evadarea.
Evaziunea se
referă la comportamentele prin care organismul scapă de o situație
aversivă prezentă: ex. luăm o
aspirină pentru a scăpa de durea de cap, schimbăm subiectul unei
conversații pentru a scăpa de ironiile
colegilor .
Evitarea
înseamnă comportamentele care
preîntâmpină o situație aversivă
prezumtivă, viitoare: ex. evităm să ne prezentăm la examen pentru a preveni un
eșec, plătim impozitele pentru a evita penalitățile.
Factorii care influențează eficacitatea întăririlor sunt:
1Momentul
aplicării întăririlor- recomandabil: imediat;
2.
Caracterul întăririi: întăriri naturale
care duc la consolidarea comportamentului țintă;
3.Programarea
întăririlor: programul de întăriri trebuie planificat. Este necesar aici să
facem distincția între întărirea pe bază de propoziții și întărirea pe bază de
intervale.
4. Starea
prealabilă a subiectului în momentul aplicării întăririlor.
Recomandări privind aplicarea întăririlor:
1.Operaționalizați
comportamentul.
2.Utilizați întăriri
disponibile.
3.Treceți la întăriri
imediate(faza de învățare), întăriri decalate( faza de consolidare).
4.Treceți de la întăriri
artificiale la cele naturale.
5. Utilizați un repertoriu
larg de întăriri și alternative pentru a nu produce sațietate.
6.Comparați dimensiunile
comportamentului înainte și după aplicarea întăririi pentru a cunoaște efectul
.
7. Programați întăririle
în funcței de obiectivele urmărite.
8. Descrieți
comportamentul în momentul în care aplicați întărirea- facilitați învățarea.
9.Repetați verbal
contingența pe care se bazează întărirea.
10. Învățați clientul
(elevul,copilul, adolescentul...)să-și identifice și să-și administreze întăririle.
Întărirea
negativă nu trebuie confundată cu pedeapsa care constituie un mod de a reduce probabilitatea de manifestare
a unui comportament .
Utilizarea
penalizării în practica psihologică este rară, mult mai răspândită este în
viața socială.
Principalele
tipuri de penalizări sunt:
-pedeapsa fizică constă în administrarea
unor stimuli care activează receptorii de durere și reprezintă cea mai
ineficientă formă de pedeapsă;
-represorii
verbali: interdicțiile,
amenințările verbale, așa numitele” forțe
de descurajare”;
-
excluderea sau time-out-ul;
-sancțiunea-retragerea unor întăriri de care a beneficiat
cineva, amenzi, retragerea privilegiilor...
Costurile
penalizării:
1.Pedeapsa poate produce agresivitate și reacții
emoționale negative.
2. Pedeapsa
poate produce evaziuni și comportamente evitative din partea celui pedepsit.
3.Penalizarea poate funcționa ca întărire negativă
pentru cel care o utilizează și ca atare poate duce la utilizarea ei abuzivă.
4. Penalizarea poate modela comportamentul celui
pedepsit.
Recomandări
privind aplicarea pedepselor:
- Observați
antecedentele care duc la comportamentele
indezirabile și încercați modificarea lor,înainte de a
recurge la pedeapsă ca ultim
resort.
- Pedeapsa nu
produce comportamente dezirabile ci doar le suprimă pe cele indezirabile.
Ca atare asociați aplicarea
pedepsei cu educarea și administrarea de întăriri pentru comportamentul dezirabil
alternativ.
- Ponderați
intensitatea pedepsei .
O
pedeapsă mai severă nu are în mod automat efecte mai mari , dar induce
în mod cert costuri mai mari.
4. Aplicați pedeapsa imediat.
5.
Exprimați verbal regula.
6.
Prezentați pedeapsa în termeni de beneficii și nu de costuri.
7. Administrați pedeapsa astfel încât să nu vă afecteze relațiile emoționale cu cel
pedepsit: ” relațiile dintre noi rămân neschimbate, dar fiindcă ai făcut X va
trebui să suporți pedeapsa Y”.
- Grupurile de
apartenență ale individului recurg
la întăriri și penalizări
diferite.Încercați să controlați pedepsele prin controlul grupurilor de apartenență.
Dacă ne
referim la deosebirile dintre pedeapsă și întărire negativă se poate spune că:
- o primă
deosebire este că pedeapsa vizează reducerea comportamentului respectiv în timp
ce întărirea negativă menține sau intensifică un comportament;
-pedeapsa nu
produce comportamente dezirabile, ci doar le suprimă pe cele indezirabile;
-întărirea
negativă poate fi planificată și se poate face
imediat- în faza de învățare și întăriri decalate- faza de consolidare ,
iar pedeapsa urmează imediat comportamentului
indezirabil- exemplu în acest sens este părintele care așteaptă sosirea
acasă a celuilalt părinte care să
pedepsească acel comportament al
copilului după mai multe ore , separând
comportamentul indezirabil de pedeapsă
prin mai multe ore; recomandabil este ca
pedeapsa să se aplice imediat
comportamentului indezirabil;
-atunci când
se aplică întărirea negativă
pentru a menține sau intensifica un comportament dezirabil se pot
utiliza mai multe întăriri,
în special naturale și
alternative pentru a nu produce
saturație, spre deosebire de pedeapsă care se aplică doar o singură dată pentru un singur comportament indezirabil, doar că
intensitatea trebuie ponderată, o
pedeapsă mai severă nu are în mod automat efecte mai mari , dar induce în mod
cert costuri mai mari ; pedeapsa severă tinde
să refuleze comportamentul decât
să-l stingă;
- în cazul
întăririi negative este recomandat a se
compara dimensiunile comportamentului înainte și după aplicarea întăririi pentru a cunoaște efectul , în cazul
pedepsei se observă antecedentele care
duc la comportamentul indezirabil și se încearcă modificarea lor, înainte de a
de recurge la pedeapsă ;
- clientul ,
elevul, poate fi învățat să-și identifice
și să-și administreze întăririle negative în schimb cel care
administrează pedeapsa ( recomandabil să fie aplicată de o singură persoană)
trebuie să o facă astfel încât să nu afecteze relațiile emoționale cu cel
pedepsit: ”relațiile dintre noi rămân neschimbate , dar fiidcă ai făcut X va
trebui să suporți pedeapsa Y”, elevul, clientul învață că este pedepsit
comportamentul indezirabil și nu persoana care-l face.
Referinţe
1. Barkley, R. A. (2009). Copilul dificil. Manualul terapeutului pentru evaluare şi pentru trainingul părinţilor – ediţia în limba română
2. Leahy, R. L. & Holland, S. J. (2009). Planuri de tratament şi intervenţii pentru depresie şi anxietate– ediţia în limba română
1. Barkley, R. A. (2009). Copilul dificil. Manualul terapeutului pentru evaluare şi pentru trainingul părinţilor – ediţia în limba română
2. Leahy, R. L. & Holland, S. J. (2009). Planuri de tratament şi intervenţii pentru depresie şi anxietate– ediţia în limba română
3.Rapee,
R.M., Wignall, A., Hudson, J.L., Schniering,C.,A.,(2009).Tratamentul anxietății
la copii și adolescenți- O abordare fundamentată științific – ediția în limba
română.
4. Botiş,
Matanie, A. & Axente, A. (2009). Disciplinarea pozitivă – sau cum să
disciplinezi fără să răneşti.
STANCIU
GHEORGHINA
psiholog scolar