Pe la sfarsitul
secolului al XXVII-lea existau trei tari care detineau puterea economica in Europa,
aceste tari fiind ; Anglia, Franta, Germania, iar prima revolutie industriala a
avut ca punct de pornire Marea Britanie.In Franta revolutia industriala s-a
dezvoltat lent incepand timid in jur de 1830 iar adevarata era industriala
incepand abia in 1890. In Germania inceputul revolutiei a fost pe la 1840-1850.
In SUA dezvoltarea industriala a
inceput la mijlocul secolului al XIX-lea devenind in jurul anului1900 prima tara industriala din lume.
Inventia
ce marcheaza inceputul revolutiei industriale in Marea Britanie si mai apoi in
intreaga Europa este motorul cu aburi.In 1712 Thomas Newcomen a construit
motorul cu aburi prevazut cu piston si cilindru, insa in anul1769 James Watt
inventaza motorul cu aburi perfectionat care avea un condensator care facea sa
se mentina constanta temperatura in cilindrul principal. Deoarece cilindrul nu
era incalzit si racit alernativ, pierderile de caldura ale masinii erau
relative scazute. De asemenea, masina lui Watt era mai rapida. Aceasta inventie
a dus la dezvoltarea mai multor sectoare economice.
Datorita
aparitiei locomotivei cu abur 1814 George Stephenson se dezvolta transportul
feroviar, facandu-l mai rapid si mai iefin. Masinile cu abur erau folosite la
tiparirea ziarelor care se putea face mai rapid si in numar mai mare. Actionarea
masinilor de spalat se facea cu ajutorul
masinilor cu abur in” spalatoriile cu aburi”,iar unele curatatorii aveau
aspiratoare cu abur, facandu-le mai moderne. Unii fermieri foloseau energia
aburului pentru a ara pamantul.
Masinile cu abur puneau in miscare
caruselele. Dar ,in primul rand, masina cu abur a lui Watt a dus la dezvoltarea industriei textile
alaturi de suveica zburatoare a lui John Kay 1733, roata de tors create de
James Hargeaves si razboiul de tesut creat in 1789 de Edmund Cartwright.
Exploatarea
carbunilor a fost “combustibilul” acestei revolutii, iar cresterea numarului
populatiei a asigurat forta de munca necesara si o piata de desfacere pentru
bunurile produse de industrie.O revolutie rapida a mijloacelor de transport a
dus la scaderea costurilor de transport a materiilor prime si a produselor finite.
Producerea textilelor a
fost concentrata in mari fabrici, iar, productia de masa a insemnat ieftinirea
textilelor; bumbacul castiga teren in fata lanei datorita cresterii cererii de
imbracaminte usoara .Pentru ca masinie sa functioneze era nevoie de fier si carbune.
Fierul, a fost un simbol important in revolutia industriala, folosit la poduri,
vapoare, locomotive, turnul Eiffel din Paris .
In
a doua jumatate a secolului al XIX-lea s-au produs mai multe inventii: becul, fonograful-Thomas
Edison, telefonul A.G.Bell, dinamita-Alfred Nobel, automobiul-Carl Benz,
cinematograul-Fratii Lumiere, etc.
A
doua revolutie industriala are loc la sfarsitul secolului al XIX-lea datorita
descoperirii de noi surse de energie, fapt ce a dus la dezvoltarea unor noi
ramuri industriale precum industria electrotehnica, chimica, a
automobilelor.
Putem spune ca revolutia
industriala este un proces complex datorita caruia munca manuala este inlocuita
de masini. In acest proces muncitorul are doar rol de supraveghere, reglare,
alimentare a masinii. Revolutia industriala a avut ca efect cresterea
productiei, dezvoltarea oraselor si a stiintei.
Bibliografie:
- http://ro.wikipedia.org/wiki/Revolu%C8%9Bia_industrial%C4%83
- http://referat.clopotel.ro/REVOLUTIA_INDUSTRIALA-10399.html
- Edu Istorie
Cosmin Iclanzan, cls. a VII-a A