joi, 17 martie 2011

Secretul cheiţei


          De curând, am fost în vizită la mătuşa mea, Zina, o femeie firavă, dar plină de voioşie şi foarte ospitalieră. M-a poftit să iau loc lângă ea, la măsuţa ovală şi să privim împreună albumul cu poze. Pe prima pagină, era o fotografie cu o fetiţă blondă, cu ochi negri şi gropiţe în obraji cu o rochiţă de catifea şi pantofi albi de lac, dar având o expresie foarte serioasă şi ţinând în mână o păpuşă de pânză, de care era foarte mândră.

          Am fost uimită să aflu că fetiţa de altă dată, era însăşi mătuşa mea. Mi-a mărturisit că în adâncul sufletului ei a rămas un copil, că anii care au trecut peste ea i-au schimbat doar trupul şi au făcut-o, poate, mai înţeleaptă.
          Apoi m-a luat de mână şi m-a dus într-o cameră plină de jucării: păpuşi de porţelan cu rochiţe de dantelă, căluţi de lemn, trenuleţe, ursuleţi, chiar şi câteva maşinuţe complicate, foşti tovarăşi de joacă.
          Într-o zi, i-a venit ideea să ducă toate aceste jucării la un târg, iar cele mai frumoase să le dăruiască unor copii iubitori. Dar, spre surprinderea ei, copiii se apropiau, se uitau cu curiozitate câteva minute şi apoi plecau mai departe, fiind interesaţi de cu totul altceva: jocuri pe calculator, muzică electronică, efecte speciale.
          Cei care, însă, se opreau erau părinţii copiilor. Aceştia le luau în mână cu multă grijă şi privindu-le, îşi aminteau cu câtă bucurie au primit şi ei , jucării asemănătoare, copii fiind, sau plăcerea cu care s-au jucat la o zi de naştere sărbătorită cu toată clasa.
          Deşi tristă, mătuşa Zina şi-a adunat jucăriile una câte una, le-a adus acasă şi le-a aşezat în cea mai frumoasă încăpere, chiar camera în care am pătruns împreună, a încuiat uşa şi mi-a pus în palmă cheiţa.
          Apoi mi-a dezvăluit un secret: atunci când copiii de azi vor ajunge oameni mari, trecând unii pe lângă alţii fără să-şi adreseze cuvinte, când parfumul florilor şi emoţia cuvintelor de dragoste vor fi înlocuite cu mesaje şi semnale electronice, când mirosul de cerneală al cărţilor tipărite va fi abandonat în favoarea unor semne pe ecran , atunci va sosi momentul să le dăruiesc copiilor lor, această cheiţă, care îi va ajuta să se redescopere, să-şi deschidă sufletul, iar în ochi să le strălucească bucuria şi plăcerea de a se privi şi a se juca împreună.
Antonela Ivan, cls. a VIII-a A