joi, 23 februarie 2012

Ritualul calusului


      Ritualul căluşului a fost proclamat de către UNESCO “ Capodoperă a patrimoniului cultural imaterial al umanitatii . Aşa cum cere UNESCO el trebuie să fie : protejat , păstrat , promovat şi transmis . Astăzi ea nu se mai practică decât sporadic .
     Ceremonialul magico-profilactic al dansului Căluşului este strâns legat de vremea Rusaliilor . El este considerat panromân , fiind atestat în toate provinciile daco-române , ca şi în Macedonia . Scopul Căluşului este acela de al alungării duhului-boală şi constă în anumite dansuri rituale executate în apropierea bolnavului şi atingerea acestuia cu ierburi de leac . I se scuipă bolnavului în faţă usturoiul pe care căluşarul îl mestecă încontinuu , se sparge lângă el o oală cu apă etc .
     Executanţii dansului ritualic , căluşarii ( bărbaţii ) , au fost descrişi în secolul al XVII – lea , de către chiar voievodul Moldovei , Dimitrie Cantemir . În acele vremuri ei umblau cu faţa acoperită cu o pânză albă şi aveau mai mult de o sută de ritmuri şi jocuri , unele atât de măiestre , încât cei care joacă par că nu ating pământul , ci zboară .
     Căluşul poate fi conceput ca o forma de comunicare între lumea de aici , reprezentată de o comunitate socială dată şi o lume “ de dincolo ” , reprezentată de fiinţe mitice feminine denumite eufemistice iele . Ielele sau mândrele , măiestrele , vântoasele , şoimanele , milostivele sunt întruchipări ale demonilor naturii .
     Originalitatea Căluşului constă în fuziunea între credinţa în iele si jocul cu bâte ( beţe , săbii ) a unui grup de bărbaţi în număr fix .
                                              
 Surse :

Mara Zahan, cls. a VI-a B