marți, 7 februarie 2012

Vasile, razesul lui Stefan cel Mare


            Numele meu este Vasile si am fost razes in Moldova. Domnul tarii era Stefan cel Mare, un om “adevarat” , cinstit , voinic si curajos.Faceam parte din oastea cea mare a armatei lui Stefan si sunt mandru de asta .
                Acum haideti sa va povestesc cum a inceput totul.La mijlocul sec. XV , Stefan a intrat in conflict cu trupele otomane. Acesta era varf de lance in lupta antiotomana. La Vaslui , in locul numit  Podul Inalt, Stefan l-a invins pe Soliman Pasa in anul 1475.El a ales un loc mlastinos, dupa ce a aplicat tactica hartuirii inamicului, pentru a da lovitura decisiva. Ne-am luptat impotriva la peste o suta de mii de turci. A fost o infrangere catastrofala pentru otomani  si o victorie importanta pentru noi, deoarece ne-am pastrat independenta.Atunci am simtit cu adevarat gustul victoriei .
In anul 1475, Mahomed al-II-lea , conducatorul turcilor, vine el insusi in Moldova. Acesta la porunceste si hoardelor tataresti sa ne atace, astfel ca multi dintre razesii ca mine au ramas sa isi apere gospodariile. Eu am fost insa la Razboieni, la locul ce acum e numit Valea Alba. Am suferit o infrangere si Moldova a fost impanzita de turci care s-au imprastiat sa jefuiasca. Dar intelligent si descuraret din fire, domnul nostru ,Stefan  cel Mare a reusit sa ii alunge  pe turci din Moldova si si-a recapatat tronul.Nici nu vreau sa ma mai gandesc la aceasta lupta. Mii de turci veneau si ne cotropeau tara! De acolo provine si numele vaii:de la numarul imens de oase care au ramas acolo . Stefan a reusit insa sa transforme infarngerea in victorie.
                Il admir pe Stefan cel Mare si din punctual de vedere al credintei sale puternice. Acesta  a ctitorit o biserica cu ocazia fiecarei lupte duse.In Piatra Neamt , de exemplu,S tefan a ridicat o biserica inchinata comemorarii eroilor. Biserica este neagra si nu a fost niciodata pictata pe interior in semn de doliu .
                Aceasta este isorioara despre Stefan cel Mare. Acum, ca v-am povestit totul despre el , veti intelege mai bine cuvintele vremii: “Stefan a gasit Moldova de lemn si a lasat-o de piatra.” Cand a murit , dupa 47 de ani de domnie glorioasa , toti am inteles ca guta ne-a rapit un titan ,cel care vegheaza pentru totdeauna de la Putna , ctitoria sa. 
Andra Florea, cls. a VIII-a B