MUMIA este un corp mort care se pastreaza in timp.
In mod normal corpul unei persoane sau a unui animal dupa moarte incepe sa se
descompuna, da mumiile nu urmeaza acelasi proces. Mumificarea a fost foarte
importanta pentru egiptenii antici. Ei credeau ca cei decedati continuau sa
traiasca in alta lume, dar pentru a se bucura de lumea de dincolo, mortii aveau
nevoie de un corp. La fel ca in cazul oamenilor, si animalelel erau mumificate.
ANUBIS
SI MUMIFICAREA
ANUBIS, zeul cu corp de sacal, paznicul cimitirelor
si indrumatorul sufletelor, era zeul mumificarii. Mitul spune ca a fost capabil
sa-l aduca la viata pe Osiris (care fusese ucis) imbalsamandu-l si
infasurandu-l in panza de in.
SARCOFAGUL
SARCOFAGUL
era sicriul exterior care era
sculptat din piatra slefuita.Acum 4.500 de ani, sicriele nu erau sculptate sau
decorate, ci aveau o forma dreptunghiulara, fiind foarte grele. Mai tarziu, ele
erau scultate cu forma a patru zeite, in fiecare colt. Doar acum 2.500 de ani, sarcofagele
au devenit forme umane. Acum circa 2.300 de ani in sicriu era pus un portret
pictat al persoanei decedate.
Sarcofagul continea mai multe sicrie:
-
Sicriul
exterior, care avea forma corpului uman
-
Sicriul
interior, care avea forma corpului uman
-
Mumia cu
masca, doar pentru regi
Sacofagul avea un interior bogat, decorat cu
finite si zeitati.
POZITIONAREA
Sicriul era pus pe barca funerara, care era
trasa de boi.
In spate, “bocitorii” plangeau si jeleau mortul
si servitorii duceau tezaurul funerar.
In fata, preotul ardea tamaie .
DESCHIDEREA
GURII
Inainte ca mumia sa fie dusa in camera
funerara, un preot oficia un ritual numit “Deschiderea gurii”. El atingea cu
anumite obiecte sacre urechile, ca mortul sa auda, si gura ,ca mortul sa
vorbeasca.
INMORMANTAREA
SI TEZAURUL FUNERAR
Odata ce mumia era pusa in sicriu, era dusa la
camera funerara printr-o procedura solemna, apoi era ingropata alaturi de multe
obiecte de valoare – tezaurul funerar, care ajuta persoana in viata de apoi.
VIATA
DE DUPA MOARTE
Egiptenii o considerau o “lume de apoi”, unde
oamenii se duc dup ace mor.
Pentru ei insemna cea mai mare aventura a
vietii lor.
1. Campul
de trestie
Egiptenii credeau ca aceasta lume era condusa
de zeul Osiris. Regatul lui Osiris era considerat un taram insorit numit
“Campul de trestie”. Acolo oamenii traiau fericiti inconjurati de grau copt si
de copaci plini u fructe.
2. O
calatorie infricosatoare
Pe drum nu era deloc usor, fiindca erau tot
felul ede capcane. Un luntras te ajuta sa treci Raul mortii.
3. Judecata
Cel mai mare test avea loc la sfarsitul
calatoriei unde inima persoanei era pusa impreuna cu o pan ape un cantar si
apoi era era judecata de Osiris.. Cei care aveau inimi mai grele, erau mancati
de un monstru numit Ammit “devoratorul”. Oamnenii care nu pacatuisera puteau sa
inre in Campul de trestie.
4. Cartea
mortilor
Continea vraji si incantatii pe care egiptenii le
invatau in timpul vietii pentru a se proteja cand decedau.
MUMIFICAREA
– IMBALSAMAREA CORPULUI
Egiptenii foloseau tehnici complexe pentru
mumificarea corpurilor decedate. Aceste tehnici erau facute pentru “viata de
apoi”.
Imbalsamatorii aveau diferite functii, erau un
grup organizat. Printre ei era preotul lector, de rang inalt, care roste
intr-una descantece si rugaciuni.. Mai era si Anubis imbalsamatorul, care
avea o masca de sacal, prin care era
reprezentat Anubis, protectorul mumificarii si imbalsamarii, care acoperea
capul unuia dintre preoti.
Capul si umerii mumiei erau acoperiti cu o
masca care reprezenta o imagine idealizata a defunctului. Era pusa deoarece
mortul trebuia sa fie cunoscut in viata de apoi. Era facuta dintr-un material
de in, intarit cu ghips si erau poleite cu aur. Un mit spunea ca :”Carnea
zeilor era din aur, oasele din argint”.
CONSERVAREA
ORGANELOR INTERNE
Stomacul, intestinele, ficatul si plamanii erau
scoase din corp si pastrate in vasele canopice. Organele scoase din corp erau
uscate complet apoi unse cu pomezi, alifii frumos mirositoare.
Fii
lui Horus
Din Regatul nou, capacele vaselor cnopice ii
reprezentau pe “Fii lui Horus”, ocrotitorii organelor interne.
Zeul cu cap de soim Kebehsenuf ocrotea
intestinele.Amset cu cap uman pazea ficatul.
Duamutig cu cap de sacal a fost supraveghetorul
stomacului.
Hapi cu cap de maimuta era protectorul
plamanilor mortului.
Forma
vaselor canopice
Forma acestor vase s-a
pastrat de-a lungul secolelor. Aveau fundul plat, usor mai largi la gat si erau
inchise cu un capac simplu. Mai tarziu, capacul a luat forma umana sau animal a zeului pe care il reprezenta. Inscriptia
gravata pe vas desemna numele zeului/zeitei pe care il reprezenta si arata
organele adapostite.
Numele
vaselor canopice
Provin de la orasul Canopus (Delta egipteana)
unde era venerate o zeitate cu cap uman. Continutul vasului era pus sub
potectia a patru zei numiti “Fii lui Horus”.
Vasele erau puse intr-un cufar care era tras cu o sanie in urma sarcofagului
(dupa procesiunea funerara).
Cuferele
pictate si decorate
Acestea erau din lemn si erau folosite pentru adapostirea vaselor canopice. Erau decorate cu
hieroglife si o scena din “Cartea mortilor”. Erau facute dintr-un lemn pretios,
special prentru producerea cuferelor, precum cedrul, importat din Liban,
preferat de catre regi si de inaltii
functionari. Cuferele erau asezate de obicei langa sarcofag.
Amuletele
ocrotitoare
Erau amplasate pe corpul deceda, prin bandajele
din panza de in. Erau puse pentru a-I adduce noroc mortului.
Parfumuri
pentru morti (uleiul de imbalsamare)
Erau pastrate in vase de alabastru,
“etichetate” cu hieroglife pentru ca doar anumite uleiuri puteau fi folosite
pentru procedeul facut.
Scarabeul
de pe inima
Preotii asezau diverse amulete ocrotitoare si
talismane intre bandajele de in. ochiul Wejdat sau ochiul lui Horus, ocroteau
corpul de rele. O mare importanta avea si scarabeul de pe inima, locasul sufletului,
sa nu se intoarca impotriva posesorului ei cand faptele sale erau judecate de
zei.
BIBLIOGRAFIE
-
“Mumiile
si piramidele”, Editura Aquila
-
Enciclopedia
“Egiptul Antic”, Editura Aquila, paginile 174 -185
-
“Egiptul”
de Larousse Junior, Editura RDO.