sâmbătă, 19 noiembrie 2011

Mumificarea


Moartea era conceputa ca un eveniment de intrerupere a fluxului continuu al existentei, in asteptarea asigurarii imortalitatii prin intermediul imbalsamarii corpului si a executiei riturilor funerare. Mormantul, care continea forma fizica a defunctului sub aspectul unei mumii sau al unei statui, era locul in care mortul se putea transforma in aks, “spiritual transfigurat”. Alte elemente ale personalitatii umane erau ba, considerat in mod eronat drept “suflet” sau capacitatea de a se misca si de a lua orice forma pe care defunctul o dorea, umbra, energia, inima si numele.
Vechii egipteni credeau ca sufletele mortilor trebuiau sa se intoarca in trup pentru a se hrani. La inceput, trupurile erau inmormantate direct in nisipurile uscate, fierbinti, care favorizau mumificarea naturala. Utilizarea sicrielor protectoare din lemn a grabit, in mod ironic, descompunerea si egiptenii au raspuns prin dezvoltarea unei stiinte detaliate a proceselor de conservare.
Cuvantul mumie, vine din cuvantul arabic mumiyah.O mumie este corpul unei persoane (sau al unui animal) care s-a pastrat dupa moarte.In mod normal, dupa moarte, bacteriile si alti germeni patogeni mananca tesuturile moi (precum muschii si pielea) lasand doar oasele.Acest lucru se intampla doar in prezenta apei.Daca dupa moarte, din corp este extrasa toata apa, atunci corpul se conserva si devine mumie.Corpul se poate conserva asa de bine, incat ne putem da seama cu usurinta cum arata acea prsoana cand se afla in viata. Mumiile se pot forma  pe cale naturala sau pot fi facute de om. Cele pe cale naturala se datoreaza in cea mai mare parte conditiilor climatice (in conditii de frig sau caldura extrema, si in conditii de fum intens).Egiptenii au inceput sa-si mumifice mortii in preajma anului  2600 i.e.n., iar dea lungul timpului aceasta tehnica a evoluat foarte mult si sa pastrat pana in epoca romana. Mumificarea a atins cote maxime in perioada anilor 1570-1070 i.e.n., dar in special pe timpul lui Tutankhamon. Mumificarea se facea atat de bine, incat chiar si dupa 4000 de ani, oamenii de stiinta pot preleva monster de ADN sau alte tesuturi.
          Sarcina de a mumifica faraonul sau alte persoane importante, revenea doar Inaltilor preoti(dupa o scurta perioada de jelire), care erau ajutati de cei mai credinciosi preoti ai  lor, instruiti in acest scop. Iar ritualul propriu zis trebuia sa aiba loc in afara orasului intr-un atelier sau intr-un loc curat. Preotii supraveghetori purtau masti de teracota in forma capului lui Anubis, zeul chirurgilor si al imbalsamarii. Astfel prin aceste masti Anubis veghea asupra procesului. Era important de asemenea ca preotii sa nu faca taieturi suplimentare care ar fi putut face corpul de nerecunoscut pentru spirit, in acest caz corpul fiind condamnat sa umble pe pamant si posibil sa-l bantuie pe preot. Ritualul era insotit de rugaciuni si formule magice si se ardeau esente parfumate.


         PROCESUL DE MUMIFICARE


Mumificarea intervenea atunci cand persoana decedata era o mare personalitate, un mare conducator sau faraon. Mumificarea in Egiptul antic era un proces indelungat si foarte costisitor. De la cap la coada erau necesare aprotimativ 70 de zile pentru a imbalsama un corp neisufletit. Tinand cont de faptul ca egiptenii credeau ca mumificarea reprezenta un pas deosebit de important in viata de dupa moarte, puntea de legatura dintre viata si viata de dupa, ei, dupa cum isi permiteau se inmormantau sau mumificau cat mai fastuos. Faraonii, despre care se credea ca devin zei, dupa moarte, aveau parte de cea mai mare si mai pompoasa ceremonie si mumificare. Arta egipteana de mumificare este alcatuita din mai multe etape. Primul pas era spalarea si purificarea religioasa a cadavrului. In cel de-al doilea pas trebuiau indepartate organele interne. In partea stanga a corpului se facea o mica incizie (cu un cutit din obsidian, o piatra neagra asemanatoare cu sticla) de circa 10cm prin care erau scoase intestinele, stomacul, ficatul si plamanii. Fiecare dintre aceste organe erau apoi separat uscate in natron, pentru a descuraja astfel bacteriile. Dupa aceea aceste organe erau infasurate individual in fasii lungi de panza, dupa care erau puse in cate un vas, fiecare dintre cele 4 vase reprezentand pe cate unul dintre cei 4 fii ai lui Horus. Acestea erau aranjate intr-un cufar dupa cum urmeaza: in vasul Qebehsenuef, vasul cu cap de soim, erau asezate intestinele; in vasul Duamutef, vasul cu cap de sacal, era asezat stomacul; in vasul Hapy, vasul cu cap de babuin erau asezati plamanii, iar in vasul Imsety, vasul cu cap de om era asezat ficatul.Inima era lasata la locul ei pentru ca Anubis avea sa cantareasca inima in lumea de jos si sa calauzeasca sufletul prin aceasta. Cavitatea era umpluta cu natron (o sare care se gasea din abundenta pe malurile Nilului si care este compusa din sare, bicarbonat de sodium, carbonat de sodium si sulfat de sodiu), iar creierul era scos din cavitatea craniana prin nas, cu ajutorul a doua bete lungi. Ei spargeau osul despartitor dintre nas si craniu si introduceau pe acolo cele “doua bete”. Atat de mult agitau si mestecau creierul in interior, pana cand acesta se lichefia si curgea afara, prin cavitatea nazala.El nefiind important era probabil aruncat.Dupa acest pas, corpul era asezat pe o masa de imbalsamare unde era in totalitate acoperit cu natron. Acest pas dura 40 zile. Dupa acele 40 zile, corpul era curatat de natron, cavitatea corpului era umpluta cu diferite ierburi sau panza, iar corpul era in totalitate uns cu uleiuri speciale (mir, vin de palmier, ulei de cafor), care aveau proprietati antibacteriene. Uleiurile de imbalsamare erau pastrate in vase de alabastru. Dupa ce si acest pas a fost efectuat mumia era infasurata in benzi. Benzile din in ale unei mumii conservate cu grija ar putea atinge o lungime de cateve sute de metri. Degetele, mainile si picioarele erau infasurate mai intai, apoi trunchiul si, in final, intregul corp. Legaturile erau imbibate cu uleiuri aromatice si amulete ocrotitoare, obiecte de aur, argint si simboluri cu menirea de a-l proteja pe mort in Lumea de dincolo, erau plasate in cateve locuri principale de pe trup.Bandajele erau sigilate cu un strat de rasina si pictate cu hieroglife si imagini ale zeilor. Pe cap si pe umeri era asezata mai apoi o masca. Masca de faraon era executata de obicei din aur. Altii aveau masti din straturi subtiri de in intarit cu stuc, poleite si ornamentate cu vopsea si incrustatii.
In acelasi timp, tamplarii lucrau la unul sau mai multe sarcofage, pentru ca apoi sa se aleaga cel mai bun, cel care se potrivea cel mai bine. Dupa ce sarcofagele erau terminate intrau in scena decoratorii. Pictura fina care se gaseste pe sarcofage era rareori facuta direct pe lemn. De cele mai multe ori era desenata pe o tencuiala care era mai apoi lipita pe lemn, iar peste ea se aplica un strat de lac. Un lucru deosebit de important, erau textele funerare care trebuiau amplasate in interiorul mormantului si care erau scrise pe papirusuri. Toate textele funerare faceau parte din CARTEA MORTILOR.  
In cele din urma, cadavrul mumificat si bandajat era asezat intr-un sicriu, care era apoi coborat intr-un sarcofag din piatra, o practica ce dateaza de la sfarsitul Regatului Mijlociu. . Ritualul era insotit de rugaciuni si formule magice si se ardeau esente parfumate.La sfarsitul acestor ritualuri, decedatul era redat familiei, pentru a fi depus intr-un cosciug de lemn de forma trupului omenesc, inchis ermetic. Acesta era sprijinit in pozitie verticala de peretele mormantului, care era ulterior si el ermetic inchis, ceea ce permitea conservarea cat mai indelungata a corpului fara contact cu aerul.


MUMIILE ANIMALELOR

Desi de cele mai multe ori cand se vorbeste despre mumii, ne gandim la oameni, exista si mumii care reprezinta animale. Animalele care au fost mumificate au fost imortalizate cu o foarte mare grija. Cele mai multe animale erau catei, pisici si maimute. Din cauza ca faraonii, oamenii acelor timpuri vechi doreau ca sa aiba in preajma si dupa moarte animalele credincioase lor, ei au ordonat ca acestea sa fie si ele mumificate si inmormantate impreuna cu ei. Animalele care au fost mumificate au avut diferite roluri. Astfel, unele dintre ele erau simple animale de companie , altele erau considerate sacre si au devenit simboluri, iar altele erau pur si simplu oferite ca ofranda zeilor de catre decedati, pentru a fi luati in ochi buni, dupa moarte.
                 In Egiptul Vechi, anumite animale erau venerate ca intruchipari ale zeilor Animalele sacre erau pastrate in temple si, dupa moartea lor, erau mumificate si inmormantate in cripte. Acest cult al animalelor a atins apogeul in primele secole inainte de Cristos. Mumiile pisicilor erau asezate in cimitirele din Bubastis, Saqqarah, Tanis si Teba, in timp ce la Tuna el-Gebel exista un loc intins pentru inmormantaterea ibisilor si babuinilor.
BIBLIOGRAFIE:

***, ENCICLOPEDIA EGIPTULUI ANTIC, ED.AQUILA, 1993, PAG.180-182
Rebeca Neagoie, cls. a V-a A