Incepand cu noaptea de 24 spre 25 Decembrie pana la revarsatul zorilor, ulitele satelor rasunau de glasul
micilor colindatori. In orase intalnim colindatori odata cu lasarea serii si
pana in miez de noapte. Cu traista dupa gat, cu batul in mana si caciula pe
urechi, colindatorii merg din casa-n casa si striga la ferestrele luminate:
"Buna dimineata la Mos Ajun, Ne dati ori nu ne dati", si daca cei din
casa le deschid usa spre a le imparti colindeti, incep sa cante mai departe:
"Am venit si noi odata La un an cu sanatate, Si la anul sa venim Sanatosi
sa va gasim. Ne dati, ne dati, Ori nu ne dati"
Colindele sunt de doua feluri: religioase si laice.
Cele religioase au origine literara, iar subiectele lor se refera de cele mai
multe ori la Isus. Colindele profane (sau lumesti) au un caracter liric, si de
multe ori sunt adaptate de colindatori la situatia celor in fata carora le
canta. Colindatul cu motive religioase, desi de origine bisericeasca, e totusi
format tot dupa modelul colindatului de tip pagan avand de fapt origine comuna
cu acesta
Astfel exista:
Colindele Domnului (In drum spre Vitleim, Nasterea Domnului, Vestirea
Pastorilor, Inchinarea Pastorilor, Pornirea Magilor dupa stea, Inchinarea
Magilor, Taierea Pruncilor, Numele Domnului, Patimile Domnului, Rastignirea ,
Coborat-a de pe Cruce); Colindele Sfintilor (Colindul Craciunului, Sf. Vasile, Sf.
Nicolae, Sf. Ion, etc.); Colindele Omului (Colind de copil mic, de fata mare,
de flacau, colindul omului bogat si milostiv, colind de preot, de cioban, de
vanator, de pescar, de marinara, colind de viteaz, de familie, de insuratel,
etc.) Creatorii acestor productii populare sunt diferiti, dupa cum diferit este
si felul colindului: -pentru cele religioase de nuanta crestina putem socoti ca
fauritorii sunt preotii, calugarii si cantaretii bisericesti, dascalii si
diacii, fiindca ei erau cunoscatori ai Evangheliilor si ai Vietilor Sfintilor.
Cat priveste pe cele profane, ca autori definim pe anonimii creatori talentati
care au faurit poezia populara. Peste aceasta creatie initiala s-a suprapus
prelucrarea veac de veac si an de an a obiceiurile si datinile stramosesti, la
marile sarbatori de iarna.
Alexandru Harpa, clasa a VI-a A