duminică, 19 decembrie 2010

Reforma religioasa


         Transformarile economice, politice si sociabile din sec. al XV-lea si al XVI-lea, raspandirea ideilor Renasterii si ale umanismului au creat o noua atitudine fata de religie.Autoritatea Bisericii catolice a fost contestata.Martin Luther, in Germania, si Jean Calvin, in Franta au fondat noi biserici,independente, care, din cauza protestului fata de papalitate, au fost numite ,,protestante”.La randul sau,  pentru a-si pastra influenta, Biserica catolica a fost nevoita sa se reformeze.
          Cauzele reformei protestante
            Reforma protestantă din secolul XVI – lea constituie unul dintre cele mai mari evenimente din istoria universală, în special din istoria bisericii Romano – Catolice la care au contribuit cauze religioase, morale, politice, sociale, economice, culturale și naționale(pretentiile de dominatie absoluta si universala bisercii, coruptia clerului si vanzarea indulgentelor), iar consecințele lor se simt până în zilele noastre.
          Punctul de inceput al reformei
               Reforma religioasă care a avut loc în secolul al XVI-lea, în vestul Europei a început prin mai multe încercări de a reforma Biserica Romano-Catolică şi, în urma divergenţelor apărute, s-a încheiat cu divizarea şi stabilirea unor noi biserici creştine, dintre care cele mai reprezentative au fost lutheranismul, calvinismul şi anglicanismul. Reforma a fost începută prin cele 95 de teze ale lui Martin Luther publicate în 31 octombrie 1517 pe uşile catedralei din Wittenberg, Germania.Atacul său se adresa la folosirea indulgenţelor.Intenţia  era nu de a crea o nouă biserică, biserica protestantă, ci de a reînnoi biserica catolica.
          Martin Luther şi reforma protestantă în Germania
           A fost profesor de exegeză a Bibliei la Wittenberg, Germania, călugăr din ordinul augustin şi preot. Este cel mai cunsocut reformator religios din lume.În 1520 merge mai departe şi publică trei opuscule prin care prezintă principiile sale teologice şi de reformare a Bisericii. În 1521 este excomunicat şi condamnat la moarte prin arderea pe rug. A fost salvat de electorul Saxoniei care l-a răpit din mâinile curiei papale,murind in anul 1546. A tradus “Biblia” în 1521.Martin Luther dorea o biserică nouă care să se întoarcă la tradiţiile protobisericii de după moartea mântuitorului Isus Hristos. Era împotriva fastului ceremonial catolic şi al indulgenţelor (bileţele care permiteau iertarea păcatelor în schimbul unei sume de bani). A beneficiat de sprijinul unor principii germani care l-au susţinut ăn redactarea unor lucrări precum: Mesa germană şi ordinea cultului. Ideile sale au stat la baza rascoalelor taranesti.Ele au lansat curentul protestant. Biserica luterană (evanghelică), reformată (calviniştii, zwinglienii), anglicană, unitariană şi numeroasele secte apărute în epoca modernă sau contemporană s-au inspirat din valorile religioase promovate de umilul călugăr german – Martin Luther El promova ideea potrivit căreia mântuirea indivizilor depinde de puterea credinţei şi nu de îndeplinirea formală a unor ritualuri. Toate învăţăturile protestante îşi află obârşia în Cartea Cărţilor – Biblia. Termenul de protestantism vine de la protestul formulat la Speyer de către cinci principi luterani şi câteva oraşe germane. Reacţia lor venea în contra Edictului de la Worms care împiedica practicarea luteranismului pe teritoriul Germaniei.
          Huldrych Zwingli şi Jean Calvin
             În bună parte contemporane cu încercările de reformă ale lui Martin Luther au fost şi cele ale elveţianului Huldrych Zwingli (1484-1531), doctor în teologie, care a declanşat reforma religioasă în Elveţia. Reforma lui Zwingli pornea de la înţelegerea Bibliei ca singură sursă a credinţei şi de la refuzul tradiţiilor Bisericii Catolice.
            Jean Calvin (1509-1564) a fost un important teolog francez care a participat la reforma protestantă şi, prin învăţăturile sale, a dat naştere unui nou sistem teologic creştin, numit Calvinism(o alternative al catolicismului si a luteranismului). Calvin afirma că, în ceea ce priveşe chestiunile legate de credinţă şi morală, Biblia este singura autoritate, refuzând autoritatea bisericii. În acelaşi timp, el predica faptul că mântuirea se datoarează numai graţiei divine şi nu este influenţată de faptele bune ale credinciosului. De asemenea, Calvin credea în predestinarea şi alegerea individului. Drept urmare, Calvin a fost exilat la Geneva, pentru că el şi adepţii lui au fost acuzaţi că încercau să formeze „o nouă papalitate”.El a interzis luxul, dansul, teatrul si jocurile de noroc.
          Reforma religioasa in Angila
            Reforma religioasă engleză este legată de scopurile dinastice al regelui Henric al VIII-lea (1491-1547), care, în căutarea unei regine care să-i ofere un moştenitor de parte masculină, a recurs la scoaterea bisericii engleze de sub cârmuirea Papalităţii şi trecerea ei sub cea a Coroanei Britanice. Ca urmare a faptului că fusese excomunicat de către Papă, în 1533, un an mai târziu, Henric al VIII-lea emite un Act de Supremaţie, care îl pune la conducerea Bisericii şi, în acelaşi timp, dă mai multe Acte de Dizolvare a Mănăstirilor care pun pământul şi bunurile acestora în mâinile Coroanei şi, apoi, în cele ale nobilimii engleze. Drept urmare, aceste decizii au creat un lanţ de interese care a dus la sprijinirea deciziilor lui Henric al VIII-lea de a separa biserica creştină engleză şi de a o pune sub conducerea monarhiei.
          Reforma catolica
            Catolicismul a reactionat impotriva valurilor Reformei prin miscarea de contrareforma (reconsolidarea bisericii catolice), bazele fiind puse de hotararea Conciliului de la Trento, desfasurat intre 1545-1563. ele au operat o sistematizare unitara a dogmelor oficiale, au introdus mai multa ordine si disciplina in biserica. Acum episcopii si intreaga ierarhie trebuiau sa isi exercite demnitatea ecleziastica operativ, locuind permanent in mijlocul credinciosilor. S-a preconizat totodata reluarea de catre biserica a activitatilor de misiune sociala; au introdus cenzura scrierilor si, pentru a-i feri pe credinciosi de influente nocive, au instituit un index al cartilor interzise. 
            A fost reactivat Tribunalul Inchizitiei.Un alt instrument eficient al contrareformei a fost ordinul calugaresc iezuit, infiintat in 1540 de spaniolul Ignacio de Lozola. Datoria lor era sa traiasca printre oameni, indeplinind functii ecleziastice dar si in alte domenii ale vietii publice pentru care ei se pregateau temeinic prin studii de specialitate. Ei erau chemati sa apere credinta nu numai prin rugaciuni ci si prin implicarea lor in viata sociala, predisponibilitatea pentru dialog nu numai pe plan teologic ci si filozofic si stiintific.
            Calitatile si stilul lor de actiune au facut din iezuiti, dupa secolul XVI, principalii organizatori ai invatamantului patronat de biserica. Admirati de unii, contestati de altii, iezuitii au reprezentat, prin activitatea lor, un factor de conservare a unui spirit specific, de integrare a catolicismului in societatea moderna. Influenta lor s-a extins mult peste hotarele Europei, in America latina si in Orientul indepartat (China, Japonia).
            Contrareforma a exercitat influenta directa si in domeniul artei, in scopul apararii si propagarii credintei.

            Concluzii
Reformele protestante din secolul al XVI-lea au determinat nu numai separarea unor biserici noi pe tot cuprinsul Europei, ci şi o contrareformă declanşată de Biserica Romano Catolică prin mai multe mişcări ale comunităţilor religioase, seminarii şi clarificări aduse teologiei catolice.