duminică, 19 decembrie 2010

Doctrina lui Martin Luther


Iniţiatorul Reformei în Germania a fost Martin Luther, cleric şi profesor la Universitatea din Wittenberg. Pornind de la căutarea căilor spre mântuire, Luther a elaborat ideea principală a învăţăturii lutherane- mântuire prin credinţă- care a avut însemnate consecinţe în ceea ce priveşte atât elaborarea dogmei şi organizarea Bisericii protestante, cât şi raporturile dintre biserică şi societate.
Luther şi-a expus doctrina la Wittenberg, în octombrie 1917, prin 95 de teze sau propoziţii. Acestea l-au făcut să devină dintr-un anonim profesor universitar, un erou naţional german şi un teolog de reputaţie internaţională. A continuat să scrie lucrări de natură academică, în latină şi în germană, între anii 1517- 1520, fiind tipărite aproximativ 300.000 de exemplare din diversele sale scrieri.
Lucrarea cu semnificaţia cea mai pregnantă din punct de vedere teologic este “Despre captivitatea babilonică a bisericii”. Luther aduce argumente despre faptul că papalitatea ţine creştinătatea în sclavie prin credinţe şi practici instituite de oameni şi nu desprinse din cuvântul lui Dumnezeu. Luther refuză să admită cele 7 sacramente ale catolicismului. El argumenta că doar ceva care îndeplinea simultan condiţiile de a fi prin excelenţă creştin şi instituit de Isus era un sacrament. Doar botezul şi împărtăşania cu pâine şi vin erau justificate prin Noul Testament. El tăgăduia obârşia sacră a confirmării, matrimoniul şi ultima miluire. De asemenea, nega caracterul sacramental al penitenţei, explicând că iertarea păcatelor e o chestiune intimă între credincios şi Dumnezeu, în care preotul nu are un rol esenţial. Luther nega şi caracterul sacramental al hirotonisirii, declarând că preoţii nu erau diferiţi de ceilalţi oameni, şi că toţi suntem în aceeaşi măsură preoţi, adică avem aceeaşi putere în cuvânt în privinţa oricărei taine şi nu e permis nimănui să folosească această putere decât cu consimţământul comunităţii.
          O altă lucrare importantă a lui Luther este Scrisoare către nobilimea germană”, un pamflet adresat conducătorilor laici ai Germaniei. Argumentul său central era că succesiunea de fapt pervertise creştinismul adevărat şi că, întrucât actualul Papă refuzase să îndrepte abuzurile ce-i fuseseră semnalate, responsabilitatea de a lua măsuri revenea celor cărora Dumnezeu la dăduse puterea în chestiunile seculare. Luther pleda, nu numai în favoarea “preoţiei  
tuturor credincioşilor”, ci şi pentru o inversare a relaţiilor tradiţionale dintre biserică şi stat, şi îi invita pe conducătorii laici să-şi asume controlul treburilor religioase din teritoriile proprii.
          A treia scriere importantă este Despre libertatea creştinismului”, în care Luther explora mai profund implicaţiile credinţei lui în ”Îndreptăţirea numai prin credinţă”. Era dornic să contracareze argumentul conform căruia dacă mântuirea se obţinea prin simplă credinţă în Dumnezeu, atunci faptele omului şi numărul de păcate comise nu contau. Luther spunea că “Noi nu respingem faptele bune, ci dimpotrivă, le predicăm cu toată încredinţarea. Noi nu le dezaprobăm din cauza faptelor în sine, ci din cauza acestei adăugiri  falsificată şi a noţiunii perverse că îndreptăţirea s-ar căpăta prin ele”.
Poziţia lui Martin Luther în judecarea practicilor religioase din bisericile lutherane:  
          Luther era gata să consimtă la excluderea picturilor şi imaginilor din biserici, în cazul în care comunitatea le considera a fi distrageri de la ascultarea cuvântului lui Dumnezeu. Era de acord ca preoţii să oficieze slujbe în haine obişnuite, dacă erau considerate a-i scoate pe aceştia în evidenţă ca fiind mai importaţi decât erau în realitate. Era de acord ca mănăstirile să fie închise, dacă toată lumea ar fi căzut de acord că veniturile provenite de acolo ar fi putut fi fructificate mai cu spor. Era de acord ca preoţii să se căsătorească, dacă astfel le-ar fi fost înlăturate ispitele de ordin sexual. Accepta ca spovedaniile să înceteze dacă amplificau nepermis intervenţia preotului în relaţia dintre credincios şi Dumnezeu, precum şi ca regulile postului să fie desfiinţate, dacă a le continua ar fi însemnat poveri inutile.
          Luther dezaproba punctul de vedere potrivit căruia reprezentanţii clerului erau mijlocitori între Dumnezeu şi oamenii de rând. El credea că rolul preotului era de ajuta pe orice om să formeze o legătură directă cu Dumnezeu. În acest scop, toţi trebuiau să înţeleagă Biblia cât mai corect cu putinţă, ceea ce presupunea să o aibă disponibilă într-o limbă pe care să o poată înţelege. De aceea a tradus Noul Testament integral în germană, acesta fiind tipărit şi pus în vânzare. Mai târziu a tradus şi Vechiul Testament, o traducere cu care poporul german se putea identifica.
Luther a muncit din greu ca să asigure ca învăţăturile sale să ajungă la cât mai mulţi oameni. Majoritatea predicilor erau expuneri ale unor fragmente din Biblie, însoţite de indicaţii despre cum conţinutul acestora trebuia să influenţeze convingerile, practicile religioase şi comportamentul de zi cu zi. Un număr important de predici au fost tipărite şi s-au vândut masiv. În 1529 publică “Marele catehism” destinat adulţilor şi “Micul catehism” destinat copiilor.
          Ideile lui Luther au fost interpretate în mod diferit de păturile sociale din Germania, în raport cu interesele fiecăreia.
Nobilimea considera învăţăturile sale o justificare pentru secularizarea domeniilor bisericii, văzând în acest lucru un mijloc de a ieşi din impasul economic.
Orăşenimea şi burghezia vedeau în reformă un mijloc de a realiza o “biserică necostisitoare”, care să nu mai stânjenească prin privilegiile şi intoleranţa ei activitatea din oraşe.Ţărănimea aspira prin această reformă nu doar la secularizarea domeniilor feudale ecleziastice, ci şi la exproprierea domeniilor feudale laice şi a averii orăşenimii bogate.
          Deoarece intenţia lui Luther nu a fost crearea unei Biserici noi, ci înnoirea Bisericii Universale, el este cunoscut ca “părintele reformei”.
          Ca fondator al secolului Reformei Martin Luther este una din figurile majore ale creştinismului şi civilizaţiei occidentale şi el rămâne în istorie ca una din acele forţe individuale, care prin puterea voinţei şi a ideilor proprii a schimbat în mod fundamental lumea. 
Bibliografie:

Keith Randell – Luther şi Reforma în Germania 1517-1555, ed. Bic All, Bucureşti, pg 50-65.
Radu Manolescu, Valeria Costăchel, Stelian Brezianu, Florentina Căzan, Mihai Maxim – Istoria Medie Universală, pg 398-400


Alexandra Ujica, cls. a VI-a A, Gimn. "Dacia"