duminică, 19 decembrie 2010


In epoca moderna, cultura a jucat un rol important contribuind la intarirea constiintei nationale . Dezvoltarea culturala se datoreaza activitatilor neobosite ale ganditorilor, savantilor si artistilor romani, precum: Eminescu, Babes, Enescu, Iorga… In aceasta epoca, cultura a cunoscut un avant suficient incat sa aduca contributii originale civilizatiei umane.            In domeniul tehnicii, ingeniozitatea poporului s-a manifestat prin unele realizari, in special in domeniul constructiilor si aviatiei.                                                                                              
Inginerul Anghel Saligny s-a distins prin constructii portuare, feroviare si prin realizarea sistemului de poduri de la Cernavoda, o adevarata opera de arta inginereasca. In 1881-1882 a realizat primele poduri combinate: sosea si cale ferata din Romania. A proiectat numeroase poduri metalice cum ar fi cel de la Cosmesti, de peste Siret, de 430m lungime in 1888. A construit pentru prima oara in lume silozuri din beton armat la Braila(1888) si Galati(1889) care puteau cuprinde peste 25000 tone de cereale. Cea mai importanta lucrare a sa a fost podul de la Cernavoda, de peste Dunare. Proiectat in 1888 si construit intre 1890 si 1895, podul a fost la acea vreme cel mai lung din Europa si aducea doua mari inovatii: un sistem nou de grinzi si folosirea otelului moale ca material de constructie pentru tabliere de poduri. Ing Elie Radu s-a remarcat in constructia de sosele si lucrari edilitare. A contribuit la construirea soselelor transcarpatice, a realizat linia de cale ferata Targu Ocna-Comanesti-Palanca precum si numeroase poduri din beton armat si tabliere metalice.                                                                                                                  Si in domeniul aviatiei s-au consemnat realizari de mare insemnatate. Traian Vuia a construit primul avion cu motor din lume, care s-a ridicat de la sol independent, cu mijloace proprii in 1905. El a adus deasemenea contributii importante la descoperirea elicopterului si a inventat un generator cu aburi. Aurel Vlaicu a realizat mai multe zboruri cu aparate construite de el cu care a participat si la concursuri internationale. Fiind sprijinit de Casa Regala si Armata Romana a construit primul avion facut pe teritoriul Romaniei : “Vlaicu I”.  Un an mai tarziu a construit “Vlaicu II” cu care a zburat prin mai multe orase din regat si a participat la razboi in Bulgaria indeplinind misiuni de observatie aeriana. Dupa comanda companiei Marconi, inginerul a facut “Vlaicu III”, primul avion functional din lume construit doar din metal. Vlaicu a murit eroic incercand sa treaca peste Carpati (1913) datorita unui atac de cord, cum s-a stabilit ulterior in urma unei anchete.                                                                                                                      Descoperirile inginerului Henri Coanda stau la baza aviatiei cu reactie. Coanda a construit in atelierul de carosaj al lui Joachim Caproni primul avion cu reactie, fara elice, numit Coanda 1910 prezentat la Paris in 1910 la al doilea salon international aeronautic si a proiectat deasemenea mai multe avioane clasice, cu elice. El a fost si cel care a observant pentru prima data efectul care ii va purta numele: Efectul Coanda.                                                                                   Aceste realizari remarcabile au adus faima savantilor nostri si au ajutat la ridicarea prestigiului poporului roman.
Bibliografie:
Istoria Romaniei compendiu, Miron Constantinescu,.. ,pag 433, Editura didactica si pedagogica 1969