In epoca moderna, cultura a jucat un rol important
contribuind la intarirea constiintei nationale . Dezvoltarea culturala se
datoreaza activitatilor neobosite ale ganditorilor, savantilor si artistilor
romani, precum: Eminescu, Babes, Enescu, Iorga… In aceasta epoca, cultura a
cunoscut un avant suficient incat sa aduca contributii originale civilizatiei
umane. In domeniul tehnicii,
ingeniozitatea poporului s-a manifestat prin unele realizari, in special in
domeniul constructiilor si aviatiei.
Inginerul Anghel Saligny s-a distins prin
constructii portuare, feroviare si prin realizarea sistemului de poduri de la
Cernavoda, o adevarata opera de arta inginereasca. In 1881-1882 a realizat primele
poduri combinate: sosea si cale ferata din Romania. A proiectat numeroase
poduri metalice cum ar fi cel de la Cosmesti, de peste Siret, de 430m lungime
in 1888. A construit pentru prima oara in lume silozuri din beton armat la
Braila(1888) si Galati(1889) care puteau cuprinde peste 25000 tone de cereale.
Cea mai importanta lucrare a sa a fost podul de la Cernavoda, de peste Dunare.
Proiectat in 1888 si construit intre 1890 si 1895, podul a fost la acea vreme
cel mai lung din Europa si aducea doua mari inovatii: un sistem nou de grinzi
si folosirea otelului moale ca material de constructie pentru tabliere de
poduri. Ing Elie Radu s-a remarcat in
constructia de sosele si lucrari edilitare. A contribuit la construirea
soselelor transcarpatice, a realizat linia de cale ferata Targu
Ocna-Comanesti-Palanca precum si numeroase poduri din beton armat si tabliere
metalice. Si
in domeniul aviatiei s-au consemnat realizari de mare insemnatate. Traian Vuia
a construit primul avion cu motor din lume, care s-a ridicat de la sol
independent, cu mijloace proprii in 1905. El a adus deasemenea contributii
importante la descoperirea elicopterului si a inventat un generator cu aburi. Aurel
Vlaicu a realizat mai multe zboruri cu aparate construite de el cu care a participat
si la concursuri internationale. Fiind sprijinit de Casa Regala si Armata
Romana a construit primul avion facut pe teritoriul Romaniei : “Vlaicu I”. Un an mai tarziu a construit “Vlaicu II” cu
care a zburat prin mai multe orase din regat si a participat la razboi in
Bulgaria indeplinind misiuni de observatie aeriana. Dupa comanda companiei
Marconi, inginerul a facut “Vlaicu III”, primul avion functional din lume
construit doar din metal. Vlaicu a murit eroic incercand sa treaca peste
Carpati (1913) datorita unui atac de cord, cum s-a stabilit ulterior in urma
unei anchete. Descoperirile
inginerului Henri Coanda stau la baza aviatiei cu reactie. Coanda a construit
in atelierul de carosaj al lui Joachim Caproni primul avion cu reactie, fara
elice, numit Coanda 1910 prezentat la Paris in 1910 la al doilea salon
international aeronautic si a proiectat deasemenea mai multe avioane clasice,
cu elice. El a fost si cel care a observant pentru prima data efectul care ii
va purta numele: Efectul Coanda. Aceste
realizari remarcabile au adus faima savantilor nostri si au ajutat la ridicarea
prestigiului poporului roman.
Bibliografie:
Istoria Romaniei compendiu, Miron Constantinescu,..
,pag 433, Editura didactica si pedagogica 1969