miercuri, 17 noiembrie 2010

Data:  12 noiembrie 2010
Ora:  17
Locul: Școala Generală Nr.2, Tg. Mures, Cabinetul de limba engleză
Participanți: 15 elevi de la Școala Gen. Nr.2, 17 elevi de la Gimn.„ M. Viteazul”, din cercul de lectură însoțiți de profesoarele Rozalia Truța și Oana Codarcea, alți elevi, părinți, prof. Laura Bucur.
Organizatori: Catedra de limba și literatura română, coordonator: prof. Codruța Băciuț, colaborator: prof.de religie Mihaela Matei.
Tema: „ EFUZIUNI LIRICE : Fănuș Neagu și NicolaeBăciuț”
Scopul: cunoasterea activității literare a celor doi scriitori
Obiective generale:            
  -           cunoașterea de către elevi a unor aspecte din viața și
activitatea literară a celor doi scriitori;
-              aprofundarea unor cunoștințe despre opera lui Fănuș Neagu, Nicolae Băciuț;
-              dezvoltarea gustului estetic;
-              punerea în valoare a unor aspecte din creația lui F. Neagu, dar șia unor poezii din creația lui N.
Băciuț;
-              evidențierea limbajului poetic ce îi apropie pe cei doi scriitori.

Activitatea a început cu o prezentare a scopului și a obiectivelor esențiale, apoi cu o explicație pentru alegerea temei. Am unit cele două nume sub semnul liricului, pentru că la Fănuș Neagu epicul are accente lirice evidente, iar la NicolaeBăciuț, liricul devine o expresie a înălțării spirituale. Deși aparțin unor generații diferite, provin din medii diferite, cei doi scriitori se pot întâlni pe o coordonată esențială: geografia lirică.
După un moment de reculegere în memoria poetului Adrian Păunescu, stins din viață la 5 noiembrie 2010, am trecut la cele două prezentări . Am amintit celor prezenți că înperioada 2-3 septembrie 2010, zece elevi ai clasei a VII-a A cuprinși în
proiectul  „Curcubeu peste Carpați”, au petrecut momente de neuitat pe meleagurile natale ale lui Fănuș Neagu, la Grădiștea, poposind și la casa bunicilor lui Fănuș situată în apropierea gârlei care l-a inspirat probabil în scrierea prozei scurte  „Descoperind râul”.
Elevii au vizionat în continuare o prezentare  power-point cuprinzând date biografice și opera lui Fănuș Neagu , sub genericul „La aniversară”, la împlinirea vârstei de 77 de ani, realizată de o școală din Brăila ce poartă numele prozatorului. Prezentarea are drept motto afirmația scriitorului „Eu sunt o trestie ascultând neîntâmplările lumii. Mereu, mereu...” și cuprinde câteva secvențe: 1. Dialoguri despre viața și opera lui Fănuș Neagu, 2. Fănuș Neagu- prozator și dramaturg( bibliografie ), 3. Destăinuiri, dialog cu Victor Crăciun, 4. Un articol din ziarul „ Arcașul” din 13 decembrie 2008 referitor la ZIUA ȘCOLII „ FĂNUȘ NEAGU” și în final un gând minunat adresat luiFănuș Neagu de către Adrian Păunescu înpoezia „Omagiu”.
            Din această prezentare am reținut câteva mărturisiri ale prozatorului referitoare la spațiul mult îndrăgit, Câmpia Bărăganului „Născut în Bărăgan mă simt dator să mă amestec cu întâmplările zăpezilor și ale grâului” ori „ Ca om al Bărăganului mă simt provocat și tulburat de anotimpuri” sau „ Născut să afund găleata în fântâna dorurilor, care e Câmpia Brăilei, am plecat să mă răstignesc pe cuvinte, într-o viață de hârtie”.
           Nostalgia locurilor natale vizează implicit și orașul Brăila despre care scriitorul afirmă: „ Brăila rămâne ținutul meu imaginar, o țară pe care mi-o construiesc cu palmele, în fiecare dimineață, fiindcă eu dimineața lucrez”.
Fănuș Neagu, adevărat artist al cuvântului dă câteva definiții  de-a dreptul poetice limbii române, susținând că aceasta se învață „ de la mamă, bunici și profesori”. Limba, e pentru el „ fenomenul cel mai viu al acestei țări, apa încare au fost botezați: Eminescu, Iorga, Luchian, Panait Istrati, Perpessicius. Iubind-o, te slujește. De proști se depărtează fără să îi urască” sau, identificându-se perfect cu ea, spune: „ Limba română este actul meu de naștere, eu sunt ființă sub măslinul ei, care rodește de două mii de ani, dreptul meu e să-i țin dealul verde și bătut de soare și să stau în genunchi sub ploaia cântecelor ce țâșnesc din ea”.
De asemenea, ne învață ce este gramatica: „ E țara care încălzește cuvintele cu fructe și cu frunze și le dă să aleagă inelele cu care pot străluci în lumea vorbirii”.
Ei, dar maestrul Fănuș ne dă și o rețetă inedită de preparare a …poveștilor : „ Poveștile se scriu așa: se ia un fapt de viață, real sau închipuit, se tăvălește printr-un morman de amintiri și un munte de observații asupra oamenilor și a naturii, se scoate apoi pe o vale verde, se pune la uscat pe un măceș înflorit, e lăsat să-l bată soarele și să-l fluiere vântul, se trage apoi la sticlă și se varsă pe înnoptate, cu multă închipuire proaspătă la urechea copiilor. Nimic mai simplu”.
După prezentarea lui Fănuș Neagu, li s-a atras atenția elevilor că una din cele două fișe primite conține  date biografice importante și câteva titluri de opera și li s-a făcut o invitație la lectură, la citirea volumului „ Cantonul părăsit.”
A urmat cealaltă prezentare , a scriitorului NicolaeBăciuț, tot în power point, intitulată „ Metafore vizuale”, realizată tot de profesoare din Brăila, de data aceasta de la o altă școală brăileană, de la Școala cu clasele I-VIII „Constantin Sandu Aldea”, unde fusese invitat de onoare poetul cu ocazia Zilelor școlii,în luna mai. Profesoarele au surprins prin frumusețea și gingășia recitării poeziilor : „Copilărie de înger”, „Nunta de argint”, „ Singurând” și „ Arheologie”, versurile fiind însoțite de imagini deosebit de inspirate, dar și de acompaniament muzical adecvat. Această prezentare a fost prefațată de recitare a poeziei „ Copilărie de înger”, de către elevul  Gabriel Prunean din clasa a VIII-a A.
Elevilor li s-a explicat ce cuprinde a doua fișă și le-am spus de asemenea , cum, atunc icând a trebuit să-I facem o prezentare la Brăila, pentru a ne ușura munca celor din proiect, a realizat nu o fișă biografică, ci o adevărată carte intitulată „Radiografia umbrei”.
Doamna profesoară Rozalia Truța, impresionată de atmosfera care s-a creat, de frumusețea celor două         DVD-uri, le-a reamintit elevilor că Nicolae Băciuț este un prieten al elevilor de la Gimnaziul „Mihai Viteazul”, că a intrat de nenumărate ori în dialog cu aceștia, că unele întrbări puse de ei și răspunsurile date de poet se găsesc într-o carte, în volumul „ Înapoi la viitor”, amintindu-le copiilor cum a început Nicolae Băciuț să scrie și să se apropie de literatură.
Apoi li s-a cerutel evilor să-și finalizeze în scurt timp lucrările despre Lucian Blaga și că următoarea întâlnire va cuprinde opera lui Adrian Păunescu.
            La sfârșitul întâlnirii, toți cei prezenți au stat pentru puțină vreme la un pahar de suc pentru a schimba impresii , deoarece au fost invitați în sala de sport unde, în paralel cu activitatea noastră se desfășurase un concurs de ornamente din legume la care participaseră reprezentanți ai claselor V-VIII.
Elevii au putut admira frumoasele decorațiuni, iar profesoarele au fost rugate să jurizeze concursul „Natură și artă”.
Și această întâlnire a fost benefică, elevii au învățat mai multe, au înțeles mai multe, și-au îmbogățit universal spiritual.

                                                                            Prof. Codruta Băciuț



    12 noiembrie… Intalnirea cercului de lectura reunit al celor doua scoli , al  Scolii Generale nr. 2 dar si al Gimnaziului Mihai Viteazu trebuie sa inceapa.
    Intr-o abianta placuta intretinuta de aceasta data la Scoala Generala Nr. 2 aflam tema intalnirii noastre actuala.
   Daca in alte dati aveam teme in clasa dar si pentru acasa , acum scopul intalnirii cercului de lectrura a fost cunoasterea   biografiei si a operei unor scriitori contemporani : prozatorul Fanus Neagu si poetul Nicolae Baciut. Asadar pe tot decursul serii am vizionat doua filmulete legate de activitatea celor doi scriitori.
  Primele sliduri ni-l prezentau pe Fanus Neagu , asa cum nu multi il stiau , astfel am aflat multe lucruri despre copilaria sa , despre sursele sale de inspiratie dar , despre pasiunile sale si am auzit chiar si unele marturisiri ale sale.
  Al doilea, ,,Metafore Vizuale’’, prezenta o selectie a celor mai frumoase poezii ale lui Nicolae Baciut, totul fiind asezat pe un fundal apsolut exceptional care prezenta fie fenomene si obiective din natura fie unele poze foarte sugestive care se legau in totalitate cu textele poemelor.
   Dupa ce ne-am relaxat privind aceste filmulete , am ascultat cu atentie concluziile intalnirii si ne-am promis ca ne vom revedea cat de curand.
   Multumim inca o data doamnelor profesoare Codruta Baciut si Truta Rozalia pentru toate activitatile pe care le fac cu noi si pentru toata implicarea lor.(Stefania Pop,cls. aVII-a A)